Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Divadlo v živote, život v divadle...

In: Slovenské divadlo, vol. 54, no. 1
Vladimír Suchánek

Details:

Year, pages: 2006, 40 - 43
Keywords:
spolupráca režiséra a scénografa, výtvarné videnie Pavla Haspru, scéna a kostým v službe hercovi, Pokus o lietanie, Holuby a Šulek
Article type: esej / essay
About article:
Scénograf, ktorý s režisérom Pavlom Hasprom spolupracoval od príchodu do Slovenského národného divadla až po poslednú premiéru rekapituluje svoju osobnú skúsenosť. Takmer 40-ročná spolupráca neodškriepiteľné potvrdila, že náš tandem žil a vydržal tak dlho na základe vnútornej spriaznenosti, ľudskej i umeleckej, na príbuznosti životného názoru - živený spoločnou vierou v zákony etiky, spoločnou snahou o humanizáciu ľudského priestoru. Napätia, nervozita, nedorozumenia i väčšie konflikty, kratšie i dlhšie nezhody - to bola tá nutná daň pri hľadaní a rešpektovaní osobnosti, predlohy, autorskej myšlienky, režijných zámerov pre rozhodujúci konečný tvar inscenácie, jej vizuálnej podoby a režijnej koncepcie. Pavol Haspra sa vždy usiloval „šiť šaty na mieru" autorovi tak, aby rezonovala sila jeho výpovede, aby ten oblek nebol len schválna formálna extravagancia, upozorňujúca sama na seba. Vždy mu bol dôležitejší autorov rukopis, než jeho vlastný.
A scenographer who co-operated with Pavol Haspra since his coming to the Slovak National Theatre until the last opening, is summarizing his own experience. A co-operation of almost 40 years undenyingly confirmed that our tandem lived and endured for so long on the basis of an internal proximity both human and artistic, on the basis of congeniality in their a idude towards life – nourished by a common belief in the rules of ethics, a common endeavour in humanization of the fleshly space. Tensions, ji ers, misunderstandings, but also bigger conflicts, shorter or longer disagreements composed that obligatory tax when searching and respecting a personality, a topic, an author´s idea, or director´s intentions in a decisive shape of a staging, its visual form and a directorial conception. Pavol Haspra always tried to make „fi ing clothes“ in relation to the author in order to make its artistic resonance vibrate, so that the clothes were not only a mere whim – formal and self–concentrating. He always prefered the author´s manuscript to his own.
How to cite:
ISO 690:
Suchánek, V. 2006. Divadlo v živote, život v divadle.... In Slovenské divadlo, vol. 54, no.1, pp. 40-43. 0037-699X.

APA:
Suchánek, V. (2006). Divadlo v živote, život v divadle.... Slovenské divadlo, 54(1), 40-43. 0037-699X.