Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Film ako zrkadlo subjektu

In: Slovenské divadlo, vol. 53, no. 1-2
Martin Palúch

Details:

Year, pages: 2005, 57 - 68
Keywords:
film - realita - filmové zrkadlo - štylizácia predkamerovej reality - simulácia reality - vnímanie filmového obrazu - vzťah reality a simulácie - zrozumiteľnosť filmového obrazu - mlčiace obrazy
Article type: 1 - štúdia / st.
About article:
Štúdia Film ako zrkadlo subjektu porovnáva na teoretickej rovine filmový obraz s invariantným modelom zrkadla. Vychádza z teoretického predpokladu, podľa ktorého sa počas projekcie premieta subjektívne vnímanie na plátno do prezentovaných kinosvetov. Klasické zrkadlo a z neho vyplývajúca schéma zdvojenia materiálnych znakov odrazených v ňom, je ukážkou auto-referencie. Odrazené znaky poukazujú na zrkadlo a zrkadlo na ne – priamo, bez možnosti zámeny prvkov v tomto systéme. Princíp „filmového“ zrkadla by sme mohli považovať za ukážku tele-referencie. Pri filme dochádza k premene pôvodného auto-referenčného vzťahu na tele-referenčný. Pri prežívaní filmového deja divákom, dochádza k psychologickému zdvojeniu a to vtedy, keď sa jeho subjekt premieta do filmových znakových sústav. Napríklad v prípade hororového filmu, je nositeľom strachu divák, ktorý sa identifikuje s filmovou postavou, ktorá je len znakovou vecnou konfiguráciou v tvare filmového obrazu.
The study Film as a Reflection of the Subject makes a theoretical comparison between the film image and the invariant model of the mirror. It is based on a theoretical assumption according to which a subjective perception is projected on a screen in the presented cineworlds. A conventional mirror and from it ensuing scheme of duplicated material signs reflected in it, is an example of autoreference. Reflected signs imply the mirror and in return, the mirror hints at the reflected sign, which happens directly without a possibility to change the elements in the system. The principle of a “film“ mirror may be regarded as an example of telereference. In film, the original autoreference relationship is transformed to telereference relationship. In the process of the cinema-goer experiencing the film plot, psychological duplication takes place when its subject is translated to film sign systems. For instance, in case of a horror, the viewer is the vehicle of fear and he/she identifies himself/herself with the film character, who is just a sign material configuration in the film image.
How to cite:
ISO 690:
Palúch, M. 2005. Film ako zrkadlo subjektu. In Slovenské divadlo, vol. 53, no.1-2, pp. 57-68. 0037-699X.

APA:
Palúch, M. (2005). Film ako zrkadlo subjektu. Slovenské divadlo, 53(1-2), 57-68. 0037-699X.