Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

The Role of Environmental Stimuli in Shopping Evaluation and Responses

In: Ekonomický časopis/Journal of Economics, vol. 66, no. 5
Ferdinand Daňo - Dagmar Lesakova Číslo ORCID

Details:

Year, pages: 2018, 465 - 478
Keywords:
Stimulus-Organism-Response model, environmental impact, approach behaviour, avoidance behaviour, repeat purchase JEL Classification: M30
Article type: Vedecký / Article
About article:
Cieľom state je výskum vplyvu environmentálnych stimulov v podobe faktorov dizajnu predajného priestoru na nákupné správanie a identifikácia vzťahu medzi efektom skúmaných faktorov a vzťahom zákazníka k jednotke predaja. Vo výskume sú analyzované dva bázické faktory dizajnu súvisiace s mierou využitia predajného priestoru. Tvorbu priestorových preferencií zákazníci skúmajú tak v rovine kognitívneho, ako aj afektívneho spracovania informácií o predajnom priestore. Empirický prieskum bol realizovaný formou laboratórnych testov s použitím fotografického znázornenia alternatív dizajnu predajného priestoru. Výskumnú vzorku tvorilo 240 respondentov. Výskum potvrdil, že aj keď sú oba skúmané dizajnové faktory vnímané ako dôležité determinanty ovplyvňujúce úmysel opakovaného nákupu, vykazujú rozdielny vplyv na kognitívnu a afektívnu úroveň hodnotenia.
The main objective of the paper is to explore the impact of store design factors on consumer behaviour and to indicate how the store design evaluations influence customers’ relationship to a particular store. In our research we explore the store design factors of shelf height and shelf layout. We examine both cognitive and affective information processing in shaping store preference framework. Empirical research was conducted using laboratory experiments with photographic images of store design. Data were gathered from a total of 240 respondents. Non-probability sampling in the form of convenience sampling was employed. Analysis of variance was employed to test the hypotheses. We conclude that both design factors investigated in the study are important determinants of repeat purchase intention, however with different effect on cognitive and affective level.
How to cite:
ISO 690:
Daňo, F., Lesakova, D. 2018. The Role of Environmental Stimuli in Shopping Evaluation and Responses. In Ekonomický časopis/Journal of Economics, vol. 66, no.5, pp. 465-478. 0013-3035.

APA:
Daňo, F., Lesakova, D. (2018). The Role of Environmental Stimuli in Shopping Evaluation and Responses. Ekonomický časopis/Journal of Economics, 66(5), 465-478. 0013-3035.
About edition:
Published: 30. 5. 2018