Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Socio-economic Status and its Effect on Value-added

In: Ekonomický časopis/Journal of Economics, vol. 64, no. 3
Juraj Falath - Zuzana Juščáková

Details:

Year, pages: 2016, 260 - 281
Keywords:
value-added, latent class analysis, socio-economic status (SES) JEL Classification: I21, I24
Article type: vedecký / article
About article:
Lisabonská stratégia požaduje, aby európske vzdelávacie systémy v dnešnom prostredí stúpajúcej konkurencie a sociálnej kohézie produkovali absolventov pripravených pre prax. Inkluzívny rast sa začína poskytovaním efektívneho vzdelania všetkým deťom bez ohľadu na pohlavie, znevýhodnenie či sociálno-ekonomický status (SES). Prezentujeme metodológiu indentifikácie pridanej hodnoty vo vzdelávaní ako jeden z ukazovateľov efektivity práce školy. V súbore 26 škôl a 1 229 žiakov pozorujeme ich výsledky v národných kognitívnych testovaniach, informácie o rodinnom zázemí a postojoch žiakov. Snažíme sa vysvetliť rozdiely medzi školami v kontexte rovného prístupu k vzdelávaniu.
The Lisbon strategy requires European education systems to produce appli-cable graduates in present environment of the increasing competitiveness and social cohesion. Inclusive growth starts with providing effective education to all children regardless of sex, disabilities or socio-economic status (SES). We present the methodology of identifying the value-added as one of the indicators of school effectiveness. In the sample of 26 schools and 1 229 pupils we observe their results in nationwide cognitive testing, information about family background and attitudes. We aim to explain disproportions between schools in the context of equal access to education.
How to cite:
ISO 690:
Falath, J., Juščáková, Z. 2016. Socio-economic Status and its Effect on Value-added. In Ekonomický časopis/Journal of Economics, vol. 64, no.3, pp. 260-281. 0013-3035.

APA:
Falath, J., Juščáková, Z. (2016). Socio-economic Status and its Effect on Value-added. Ekonomický časopis/Journal of Economics, 64(3), 260-281. 0013-3035.