Na 25. medzinárodnej sinologickej konferencii sa zúčastnila aj Daniela C. Zhang z Ústavu orientalistiky SAV
Koncom augusta 2024 sa na Tallinnskej univerzite uskutočnila 25. medzinárodná sinologická konferencia Euroepan Association of Chinese Studies (EACS). Koná sa pravidelne každé dva roky a ide významné vedecké fórum, kde sa stretávajú vedecké autority z celého sveta. Slovenskú akadémiu vied zastupovala Mgr. Daniela C. Zhang (Cziráková), PhD., z Ústavu orientalistiky SAV, v. v. i., prednáškou o súčasnej monumentálnej kaligrafii na Taiwane (Spiritual dance of beauty, beauty of shape and strength: Contemporary large-characters calligraphy in Taiwan).
Na konferencii sa zúčastnili vedeckí pracovníci z celého sveta, predovšetkým však tí, ktorí pracujú na európskych univerzitách a vedeckých pracoviskách, vydavatelia vedeckej literatúry, ako aj agentúry poskytujúce štipendiá a vedecké pobyty, predovšetkým na Taiwan. Viac ako sto prezentácií bolo rozdelených do niekoľkých panelov, ako je lingvistika, filozofia, ekonomika, umenie a architektúra, literatúra a iné, ktoré prebiehali simultánne v miestnostiach univerzity.
Daniela C. Zhang prednášala v rámci panelu o čínskej kaligrafii, kde sa stretli odborníci na kaligrafiu, teda umenie čínskeho písma. Jej príspevok sa venoval monumentálnej čínskej kaligrafii (bangshu) na Taiwane aj jej postavení v rámci súčasného výtvarného umenia. V úvode načrtla históriu tohto žánru, následne sa venovala najnovším trendom a umelcom, ktorí sú aktívni, a ich tvorbe. Spomenula aj význam kaligrafie ako umenia často používaného vo verejnom priestore, kde sa prezentuje v dvoch polohách. Jedna je prevažne informačná, keď sa nápisy stávajú nositeľom určitého obsahu, napríklad názvy verejných inštitúcií, druhá zdôrazňuje primárne estetickú funkciu kaligrafie ako umeleckého diela bez ohľadu na obsah. Na základe terénneho výskumu dospela k záveru, že na Taiwane je častejšia čisto estetická funkcia kaligrafie, keď vstupuje do verejného priestoru ako svojbytné výtvarné dielo, napríklad v priestoroch metra, vo vstupných halách, napríklad v knižnici či umeleckom centre či iných budovách. Popri papieri sa kaligrafia prezentuje aj na iných médiách, no papier a tuš sú naďalej prevažujúce. Táto estetická funkcia odkazuje na historické kaligrafické stély, kde dodnes nachádzame diela slávnych kaligrafov vytesané do kamenného povrchu stél. Popri tradičných typoch kaligrafie sa niektorí umelci obracajú k modernejším výtvarným postupom a kombinujú rozličné materiály, pričom sa kaligrafia dostáva už do polohy blízkej abstraktnej maľbe. V závere príspevku načrtla ďalšie polohy tohto umeleckého žánru, napríklad jeho funkciu pri budovaní kultúrneho povedomia národnostných menšín žijúcich na Taiwane. Po skončení panelu nasledovala živá diskusia medzi účastníkmi, kde sa hovorilo aj o už prebiehajúcej aj budúcej spolupráci medzi vedeckými pracovníkmi a inštitúciami.
Viac informácii o konferencii, program a zborník abstraktov
Text a foto: Daniela C. Zhang, Ústav orientalistiky SAV, v. v. i.