Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Čo ponúkame - Najlepšie výsledky

Stratégie stimulovania čitateľskej gramotnosti

11. 12. 2022 | videné 220-krát
V spolupráci s Národným ústavom certifikovaných meraní boli vypracované štúdie, ktoré sa stali východiskom sekundárnych analýz výsledkov medzinárodného merania PISA 2018. Analyzovali sa dáta zamerané na sledovanie toho, ako učitelia podporujú čitateľské aktivity žiakov a aký to má vplyv na úroveň ich čitateľskej gramotnosti. V porovnaní s výsledkami PISA 2009 sa preukázali pozitívne trendy. V kontexte informačnej explózie a digitálnych technológií boli tiež sledované vzťahy medzi úrovňou čitateľskej gramotnosti, skúsenosťami žiakov s digitálnymi technológiami, ich správaním v online priestore, ako aj tým, do akej miery sa s relevantnými témami stretávajú na vyučovaní. Skúsenejší žiaci dosahovali signifikantne vyššiu úroveň čitateľskej gramotnosti. Najvýraznejší pozitívny vplyv sa preukázal u žiakov, ktorí na internete často četujú a vyhľadávajú informácie z určitej oblasti. Ďalšie analýzy boli zamerané na údaje týkajúce sa vhodných stratégií čítania a písania. Repertoár často používaných užitočných metakognitívnych stratégií je pomerne úzky. Ako najefektívnejšie sa preukázali selekcia dôležitých informácií a sumarizácia textu. Žiaci, ktorí uvedené stratégie označili za užitočné pri čítaní aj písaní, dosahovali v úrovni čitateľskej gramotnosti lepšie výsledky, a to aj po započítaní vplyvu rodinného prostredia.
 
Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV
Riešiteľky: Oľga Zápotočná, Kamila Urban, Zuzana Petrová
Projekty: VEGA 2/0134/18, APVV-19-0074 
 
  • MIKLOVIČOVÁ, Júlia – VALOVIČ, Jakub – ZÁPOTOČNÁ, Oľga – PETROVÁ, Zuzana – URBAN, Kamila Čitateľská gramotnosť: Výsledky slovenských žiakov v štúdii PISA 2018. Tematická správa. Bratislava: NÚCEM, 2021, 106 s.