Romantické vzťahy ako príležitosť na pozitívnu zmenu
O máji sa hovorí ako o mesiaci a čase lásky. Príchod mája symbolizuje zmenu či nové začiatky spojené s láskou a rodinou. Podľa poznatkov psychológie, k pozitívnym zmenám u ľudí dochádza často práve vďaka ich partnerským vzťahom. Tím výskumníčok a výskumníkov zo Slovenskej akadémie vied a Univerzity Pavla Jozefa Šafárika prichádza s novým výskumom vysvetľujúcim tento proces.
„Partnerské a intímne vzťahy sú podľa zistení z nášho výskumného projektu najviac formatívnymi skúsenosťami u dospelých ľudí. Sú príležitosťou pre rozvoj viacerých zručností,“ hovorí Nikola Kallová, vedúca projektu, výskumníčka Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV, v. v. i.
Participanti jej výskumov za posledných päť rokov spomínali romantické zážitky ako tie, ktoré ich najviac zmenili či z ktorých sa najviac naučili. Z výskumu SAV poznáme tri základné typy učenia zo vzťahov. Prvým je rozvoj v oblasti osobnej identity. Jednotlivci sa učia zodpovedať si otázky ako „kto som“ alebo „kým chcem byť“. Takisto sa vo svojich očiach stávajú lepším človekom a učia sa rozoznávať svoje slabé stránky. K tomuto typu rozvoja môže dochádzať po bolestivom zážitku spojenom s rozchodom. V takých chvíľach sa jednotlivci nanovo definujú, spoznávajú a znovu nadobúdajú sebaúctu.
„Druhým typom učenia zo vzťahov je tréning vzťahových zručností. Často k nemu dochádza snahou o udržiavanie existujúceho vzťahu. Ide o schopnosť ´byť vo vzťahu´ a ´byť dobrým partnerom´. Spadá sem zdokonaľovanie schopnosti komunikovať či počúvať, ale napríklad aj riešiť konflikty efektívne,“ uvádza vedkyňa.
Poslednou, treťou skupinou pozitívnych zmien, ktoré si zo vzťahov možno odniesť, sú lepšie partnerské rozhodnutia. Patrí sem schopnosť nastaviť si vo vzťahoch hranice a brániť sa voči netolerovateľnému správaniu. Stáva sa tak napríklad ponaučením sa z negatívnych partnerských skúseností. Podobne ľudia môžu získať presnejšiu predstavu o varovných signáloch a neželanom type partnerstva, ktorým sa chcú vyhnúť. Naučiť sa možno aj správne načasovať začiatok nového vzťahu a lepšie sa naň pripraviť.
„Z výskumov SAV a zahraničných tímov vyplýva, že vďaka romantickým vzťahom sa stávame nielen lepším človekom, ale aj lepšími partnerkami a partnermi. Háčik je ale v tom, že schopnosť odnášať si zo vzťahov pozitívny efekt nie je u každého rovnaká,“ uvádza Nikola Kallová.
Zmena v dôsledku vzťahov a zmena vo všeobecnosti môže u ľudí spôsobiť protichodné reakcie. Na jednej strane sú ľudia, ktorí na zmenu reagujú pozitívne. Ide o jednotlivcov s vysokou schopnosťou prispôsobiť sa meniacim sa podmienkam a situáciám. Vo výskume sú označovaní ako psychologicky a kognitívne „flexibilní“. Na druhej strane sú ľudia, ktorí preferujú stálosť, a to aj vo vlastných názoroch a správaní. Títo ľudia sa vyhýbajú zmenám, pretože so sebou nesú neistotu a nepredvídateľnosť. Vo výskume sú nazývaní „kognitívne rigidnými“.
„Náš nový výskum s 1300 Slovenkami a Slovákmi teraz preukázal, že medzi učením sa zo vzťahov a celkovým sklonom k zmene existuje silný vzťah,“ uvádza výskumníčka. Pozitívnemu efektu zo vzťahov sa viac tešia ľudia, ktorí majú pozitívnu orientáciu k zmene celkovo, teda flexibilní jednotlivci. Jednotlivci, ktorí sú menej flexibilní, sa zo svojich vzťahov učia menej.
Partnerské vzťahy sú pre dospievajúcich a dospelých ľudí najvyššou psychologickou potrebou. Preto sú najväčším motivátorom pozitívnej zmeny. Z výskumu SAV je teraz zrejmé, že mať vzťah na takýto rozvoj zo vzťahu nestačí. Dôležitou zložkou učenia sa zo vzťahov je schopnosť využiť formatívny aspekt vzťahu vo svoj prospech, a teda byť voči zmene celkovo pozitívne nastavený.
Výskum sa uskutočnil v rámci projektu: VEGA 2/0173/24: Učenie sa z intímnych vzťahov u mladých dospelých na Slovensku: úloha typov vzťahu a kognitívnej rigidity.
Zdroj a kontaktná osoba: Nikola Kallová, Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV v. v. i., nikola.kallova@savba.sk ; 0908 217 885