Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Testovanie

Prečo sme šli na skríning? Bola za tým potreba ísť do práce aj dôvera vo vládu

5. 2. 2021 | videné 1026-krát

Bez ohľadu na to, či respondenti potrebovali chodiť do práce,  účasť na celoplošnom testovaní najsilnejšie súvisela s postojom k postupu vlády pri zvládaní koronakrízy. To je prvé zo zistení siedmej vlny výskumu Ako sa máte, Slovensko?, ktorý iniciuje Slovenská akadémia vied, MNFORCE a Seesame. Zber dát sa realizoval od 28. januára do 2. februára.

Siedma vlna výskumu Ako a máte, Slovensko? sa uskutočnila v období 28. januára až 2. februára. V tomto období sa skončila prvá vlna celoplošného testovania a začínala sa druhá vlna, ktorá sa realizovala v polovici najviac zasiahnutých regiónov Slovenska.

Z výsledkov výskumu vyplýva, že účasť na celoplošnom testovaní potvrdili viac ako tri štvrtiny respondentov (76,2 %)1. Podľa výskumu bola účasť najvyššia medzi pracujúcimi, ktorí nepracovali z domu a teda potrebovali negatívny certifikát na cestu do práce (86,5 %), vysoká však bola aj medzi respondentmi, ktorí do práce ísť nemuseli, lebo nepracovali alebo boli na homeoffice (69,5 %).

Výskum ukázal silnú naviazanosť účasti na celoplošnom testovaní na postoj respondentov k postupu vlády a schvaľovaniu jej krokov pri zvládaní epidémie. Podobne silným faktorom účasti na testovaní je tiež deklarovaná dôvera vo vládu: respondenti, ktorí vláde menej dôverujú, sa zároveň menej často dali testovať.

Celkovo sa testovania zúčastnili častejšie mladší respondenti, respondenti, ktorí tvrdia, že dodržiavajú protipandemické opatrenia a respondenti, ktorí dôverujú krokom vlády.

Dôležitá je aj súvislosť s obavami z epidémie – tí, ktorí sa obávajú viac, sa častejšie zúčastnili na testovaní.

Najčastejšou deklarovanou príčinou neúčasti na testovaní bolo vek vyšší ako 65 rokov alebo už prekonané ochorenie COVID-19, ide teda o respondentov, pre ktorých testovanie nebolo povinné. Ako druhú najčastejšiu príčinu respondenti uvádzali nedôveru k vláde a jej epidemiologickým opatreniam, treťou najčastejšou príčinou bola odpoveď "nevychádzam veľmi medzi ľudí, nemám sa kde nakaziť". Obavami z nákazy pri testovaní odôvodnilo svoju neúčasť iba 5,5 % respondentov.

„Náš výskum potvrdil, že účasť na celoplošnom testovaní bola najsilnejšie naviazaná na postoj ku krokom vlády pri potláčaní epidémie, a to dokonca aj v skupine respondentov, ktorí negatívny výsledok potrebovali na cestu do práce. Skutočnosť, že účasť na celoplošnom testovaní súvisela aj s postojom k dodržiavaniu opatrení, naznačuje, že medzi netestovanými sú častejšie tí respondenti, ktorí sú celkovo vlažnejší k dodržiavaniu karanténnych opatrení,“ hovorí Miloslav Bahna zo Sociologického ústavu SAV.

„Výsledky z prelomu januára a februára potvrdzujú dlhodobé zistenia prieskumu Ako sa máte Slovensko?, že dodržiavanie opatrení súvisí so spokojnosťou s tým, ako vláda manažuje pandémiu a s dôverou k vláde. Práve tá sa momentálne ukazuje byť ako veľmi významný faktor účasti na celoplošnom testovaní. Preto je kľúčové, aby vláda komunikovala opatrenia tak, aby boli zrozumiteľné, dobre odôvodnené, a aby táto komunikáciu dôveru vo vládu a epidemiologické opatrenia neoslabovala,“ dodáva Barbara Lášticová z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV.

Projekt Ako sa máte, Slovensko? dlhodobo sleduje postoje obyvateľov na Slovensku od začiatku prísnych karanténnych opatrení v marci tohto roku. Prieskumy iniciovali prieskumná spoločnosť MNFORCE, komunikačná agentúra Seesame v spolupráci so Sociologickým ústavom SAV a Ústavom výskumu sociálnej komunikácie SAV. Doteraz sa zrealizovali rozsiahle zisťovania šesťkrát v roku 2020 a na prelome januára a februára 2021.

Dáta zo série výskumov Ako sa máte, Slovensko? budú dlhodobo k dispozícii odbornej verejnosti v Slovenskom archíve sociálnych dát.

Pozn.: 1Rozdiel medzi oficiálne reportovanou účasťou zodpovedá tomu, že náš výskum je reprezentatívny pre online populáciu, kde absentuje časť starších respondentov, ktorí sa testovania častejšie nezúčastnili.

Text: Michaela Lukovičová, agentúra Seesame

Foto: TASR

Súvisiace články