Mgr. Vladimír Leksa, PhD., z Ústavu molekulárnej biológie SAV

Vedci objavili neznámu funkciu mliečneho proteínu

24. 4. 2018 | videné 1977-krát

Vedci zo Slovenskej akadémie vied a Viedenskej lekárskej univerzity objavili doteraz neznámu funkciu pre proteín laktoferín, ktorý sa nachádza najmä v materskom mlieku. Podľa článku, ktorý publikovali vo vedeckom časopise Journal of Biological Chemistry, by ich objav mohol byť užitočný pre vývin nových terapeutických postupov pri nádorových ochoreniach, ale aj pri liečbe lymskej boreliózy.

Spolu s kolegami z Viedenskej lekárskej univerzity sme popísali, ako sa laktoferín viaže na ľudský plazminogén a blokuje ho. Plazminogén je neaktívna forma proteázy plazmín. Tá zohráva kľúčovú úlohu pri rozpúšťaní krvných zrazenín, ale aj pri imunitných odpovediach. Ak aktivácia plazminogénu na plazmín nie je správne regulovaná, môže to viesť k patologickým procesom. Zhubné nádorové bunky alebo baktérie, ktoré spôsobujú infekčnú boreliózu, dokážu na seba naviazať ľudský plazminogén a zneužiť ho na preniknutie cez tkanivové bariéry hostiteľa. Aj preto je plazminogénový systém vhodným cieľom diagnostických a terapeutických stratégií pri rakovine a zápalových ochoreniach,“ povedal vedúci výskumu Mgr. Vladimír Leksa, PhD., z Ústavu molekulárnej biológie SAV.

Laktoferín nachádzame v ľudskom materskom mlieku, ale prítomný je aj v slzách, slinách či moči. Výskum Slovenskej akadémie vied a Viedenskej lekárskej univerzity naznačuje, že prostredníctvom blokovania plazminogénu laktoferín blokuje inváziu nádorových buniek a aktiváciu plazminogénu baktériou Borrelia, ktorá je pôvodcom infekčnej lymskej boreliózy.

„Naše výsledky významne prispievajú k pochopeniu mnohých antimikrobiálnych, protinádorových a imunomodulačných aktivít laktoferínu, a podčiarkujú jeho užitočnosť ako potenciálneho terapeutického nástroja,“ dodal Vladimír Leksa.

Monika Hucáková