Slovenské školy v Maďarsku v Roku zahraničných Slovákov
Rok 2025 symbolicky vyhlásila Matica slovenská za Rok zahraničných Slovákov – ako poctu osobnostiam a udalostiam, ktoré formovali slovenské komunity po celom svete. Cieľom tohto symbolického aktu je nielen pripomenúť význam diaspóry v dejinách, ale aj upriamiť pozornosť na jej súčasné výzvy a potenciál. Patria medzi nich aj zachovanie slovenského jazyka a kultúrnej identity v prostredí, kde Slováci žijú ako menšina.
Jedným z najdôležitejších pilierov tejto identity sú slovenské školy v zahraničí. Práve na ich fungovanie a význam sa zameriava dlhodobý výskum Spoločenskovedného ústavu CSPV SAV, v. v. i. V spolupráci s Výskumným ústavom Slovákov v Maďarsku sa výskumný tím venuje skúmaniu postojov učiteľov a študentov slovenských národnostných škôl v Maďarsku – teda v krajine, kde Slováci žijú kontinuálne už niekoľko storočí.
Slovenské školy v Maďarsku zohrávajú nezastupiteľnú úlohu pri uchovávaní jazykového a kultúrneho dedičstva v prostredí silne ovplyvnenom dominantnou maďarskou identitou. „Ako ukazujú výskumy, školy sú nielen vzdelávacou inštitúciou, ale aj priestorom, kde sa formuje národnostné povedomie a medzigeneračný prenos hodnôt. Zároveň však čelia viacerým výzvam: nedostatku učiteľov, oslabovaniu záujmu mladej generácie či potrebe inovovať metódy vyučovania a prispôsobiť ich meniacemu sa kultúrnemu kontextu,“ približuje Mgr. Mária Ďurkovská, PhD., zo Spoločenskovedného ústavu CSPV SAV, v. v. i.
Výskum aktuálne prebieha v čase, keď si slovenská menšina v Maďarsku pripomína aj 30. výročie založenia Celoštátnej slovenskej samosprávy v Maďarsku (CSSM). Pod jej pôsobnosť patrí viacero kľúčových inštitúcií: slovenské divadlo Vertigo, Ústav kultúry Slovákov v Maďarsku, periodikum Ľudové noviny, odborné pedagogické centrum či Výskumný ústav Slovákov v Maďarsku. V poslednom desaťročí vznikli aj nové formy podpory – ako študentské kolégium v Budapešti či kancelária právnej pomoci.
„V kontexte Roku zahraničných Slovákov predstavuje tento výskum priamy príspevok k lepšiemu pochopeniu súčasného stavu národnostného školstva. Poskytuje dôležité empirické dáta o tom, ako mladí ľudia – študenti slovenských škôl – vnímajú jazyk, kultúru a identitu vo svojom každodennom živote,“ konštatuje vedkyňa. Výsledky môžu pomôcť odborníkom, rodičom aj tvorcom politík nachádzať spôsoby, ako podporiť školu ako živý a atraktívny priestor pre formovanie národnostnej identity.
V čase, keď sa slovenské komunity v zahraničí čoraz viac stretávajú s jazykovým ústupom a identitnou rozptýlenosťou, sa takéto výskumy stávajú neoceniteľným zdrojom poznania, ale aj inšpirácie. Rok zahraničných Slovákov tak získava nielen historický, ale aj veľmi aktuálny rozmer.
Zdroj: Mária Ďurkovská, Spoločenskovedný ústav CSPV SAV, v. v. i.
Foto: Matica slovenská