Tím z Chemického ústavu SAV priblížil vedu vylúčeným komunitám
Vedkyňa a vedci z Chemického ústavu SAV, v. v. i., pripravili v spolupráci so súkromnou základnou školou Alma vo Zvolene pre žiakov, rodičov aj učiteľov z regiónu celodenný program s názvom Prírodoveda naživo. Táto „súkromná škola bez školného“ sa dlhodobo snaží poskytovať štart do života aj pre deti z vylúčených komunít a bez vhodného socioekonomického zázemia. Lenka Lorencová, Andrej Vikartovský a Tomáš Bertók preto v spolupráci s touto školou pripravili celodenný program pre všetkých, ktorí sa na vzdelávaní detí podieľajú, a to aj s podporou systémového projektu na rozvoj kritického a vedeckého myslenia Kreatívna veda.
Už od rána sa uskutočnili viaceré hodinové interaktívne workshopy pre všetky triedy 2. stupňa ZŠ, od piatakov až po deviatakov. Aj deti, ktoré ešte nemajú v učebných plánoch chémiu, sa zoznámili s touto vednou oblasťou pomocou jednoduchých experimentov, ktoré si mohli sami vyskúšať. Vizuálne atraktívne a navyše jednoduché experimenty s deťmi môžu zopakovať aj pani učiteľky, ktoré dostali detailné postupy na ich prípravu. „Deti tak videli najbežnejšie pokusy ako slonia pasta, sopka či parný rušeň alebo farebné plameňové skúšky solí rôznych kovov. Pochopili, prečo sú kolové nápoje kyslé a ako im v určovaní kyslosti môže pomôcť červená kapusta,“ približuje Lenka Lorencová. Starší účastníci mohli naviac vidieť ako sa izoluje DNA, alebo si mohli vyskúšať premeniť meď na striebro.
Poobedie bolo venované pedagógom – od materskej školy až po učiteľky chémie, biológie a fyziky. Demonštrovali sa rôzne experimenty, diskutovalo sa o možnostiach spolupráce a okrem podporných študijných materiálov pre výuku prírodných vied na svojich školách dostali panie učiteľky aj malý balíček umožňujúci ukázať deťom multidisciplinaritu chémie v priamom prenose – tvorbu gélových alginátových guličiek, ktoré sa využívajú napr. v potravinárskom priemysle, alebo možnosť pozrieť sa, čo všetko nám „rastie“ na dotykových displejoch našich smartfónov.
Napokon v podvečerných hodinách sa na Klube rodičov zopakoval doobedný program – tentoraz však s detičkami v predškolskom veku, ktoré vedcom v Bratislave okrem pomoci pri náročných experimentoch navyše poslali svoje umelecké výtvarné diela na tému „čo by bolo treba ešte vynájsť“. Za svoju snahu, aktívnu účasť na všetkých experimentoch a kresby s vedeckým motívom boli odmenené knižkami pre deti o kritickom myslení a experimentovaní v domácom prostredí, z ktorých sa tešili aj ich rodičia.
Chemický ústav SAV, v. v. i., dlhodobo aktívne participuje na popularizačných aktivitách tretích strán, no organizuje aj svoje vlastné. Práve aktivity ako tieto – so zameraním na deti v relatívne ranom veku pokladáme za dôležité pre ich motiváciu, skoré odhalenie talentu alebo záujmu či nezáujmu o istú oblasť a tréning pozornosti a kritického myslenia. „Deti sa začnú učiť rozpoznávať krásu vo vede a svete, ktorý nás obklopuje a učia sa vážiť si takisto i naše životné prostredie. Rozšírenie týchto aktivít na deti zo slabšieho socioekonomického prostredia je navyše investíciou do rozvoja našej spoločnosti, na ktorom má SAV nepochybne podiel a rovnako za neho nesie významnú mieru zodpovednosti – aj preto sa už toto leto plánuje v podobných regiónoch v projekte Veda naživo pokračovať,“ dodáva Tomáš Bertók.
Zdroj a foto: Chemický ústav SAV, v. v. i.