Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Projekt ELISIT sa zameriava sa na podporu čitateľských zručností u detí

Dva nové projekty ÚVSK SAV sa zameriavajú na podporu čitateľských zručností a výskum solidarity so znevýhodnenými skupinami

19. 8. 2024 | videné 474-krát

Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV, v. v. i., (ÚVSK) získal dva nové projekty, ktoré podporila Agentúra na podporu výskumu a vývoja. Zameriavajú sa na podporu čitateľských zručností a výskum solidarity so znevýhodnenými skupinami. Obidva projektové zámery patria medzi kľúčové oblasti výskumu ústavu, ktorými sú medziskupinové vzťahy v spoločnosti a gramotnosť a jej vývin.

Projekt Zlepšovanie čitateľskej gramotnosti prostredníctvom výučby stratégií (ELISIT), ktorý ústav realizuje pod vedením Kamily Urbanovej, sa zameriava na zlepšenie čitateľskej gramotnosti u žiactva primárneho vzdelávania prostredníctvom vyškolenia učiteľov a učiteliek v implementácii efektívnych čitateľských stratégií do ich vyučovacej praxe. Projekt bude prebiehať v úzkej spolupráci s Pedagogickou fakultou Trnavskej univerzity a učiteľmi a učiteľkami na vybraných základných školách po celom Slovensku. „S kolegyňami z Trnavskej univerzity sa zameriame na vybavenie pedagógov efektívnymi stratégiami pre výučbu čítania a podporu metakognitívnych zručností u žiactva. Nadväzujeme pritom na úspešnú spoluprácu s kolegami z USA, s ktorými sme realizovali výskum o efektívnosti metakognitívnych stratégií na zlepšenie čitateľskej gramotnosti. Veríme, že tento inovatívny prístup nielen zlepší čitateľské schopnosti žiactva na Slovensku, ale tiež posilní ich motiváciu pri učení,“ približuje projekt ELISIT Kamila Urban z ÚVSK SAV. Jeho cieľom je priniesť nielen významné zlepšenia v oblasti vzdelávania, ale aj rozšíriť vedecké poznatky v oblasti strategického učenia sa. Tým má potenciál prispieť k zlepšeniu vzdelávacieho systému na Slovensku a vytvoriť pevné základy pre zlepšovanie gramotnosti u ďalších generácií žiakov a žiačok.

Pod vedením Barbary Lášticovej ústav začína aj s projektom Vzťah sociálnych noriem, medziskupinového kontaktu a sociálnych identít pri formovaní solidarity v prospech znevýhodnených skupín (NORCIS). Zameriava sa na faktory, ktoré podporujú či skôr brzdia solidaritu majority voči znevýhodneným skupinám v spoločnosti. Projekt ÚVSK SAV realizuje v spolupráci s Fakultou sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského v Bratislave. „Hoci sú tolerancia a rešpekt základom spravodlivej spoločnosti, ľudia z znevýhodnených skupín sú často vylučovaní z nášho morálneho okruhu a negatívne postoje, ktoré vedú aj k nenávistným prejavom a diskriminačnému správaniu, vážne ovplyvňujú ich životy. Naším cieľom bude skúmať rôzne determinanty takých postojov a ich dôsledky pre správanie majoritného obyvateľstva. Vychádzame z predpokladu, že solidaritu ovplyvňujú rovnako spoločenské faktory, akými sú vnímanie toho, čo je v spoločnosti akceptovateľné, a osobné skúsenosti s členmi a členkami minoritných skupín, ako aj sociálno-kognitívne faktory – napríklad vnímanie hraníc medzi ´my´ a ´oni´,“ popisuje Barbara Lášticová z ÚVSK SAV. Projekt sa preto zameria na komplexný vzťah týchto faktorov, a ako ich vzájomné pôsobenie môže vyústiť do medziskupinovej solidarity, ľahostajnosti alebo hostility voči trom znevýhodneným skupinám – Rómom/Rómkam, LGBTQ+ a ukrajinským utečencom/utečenkám. „Tieto skupiny predstavujú aktuálne najvýraznejšie minoritné skupiny na Slovensku, no líšia sa úrovňou a povahou interakcii s majoritou a prevládajúcimi sociálnymi normami, ktoré formujú vnímanie toho, či si ´zaslúžia´ našu solidaritu,“ dodáva vedkyňa. Výskum bude kombinovať analýzu politického diskurzu a skupinových rozhovorov s reprezentatívnym prieskumom a kognitívnymi experimentmi. Výsledky projektu ústav predstaví nielen v rámci akademickej obce, ale aj medzi tvorcami politík a verejnosťou s cieľom zvýšiť povedomie o problémoch, ktorým čelia znevýhodnené skupiny.

 

Spracovala: Andrea Nozdrovická

Zdroj: ÚVSK SAV, v. v. i.

Foto: canva.com

Súvisiace články