Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Fotografia a kadem verzus film a edem

In: Slovenské divadlo, vol. 55, no. 4
Martin Palúch
Detaily:
Rok, strany: 2007, 576 - 581
Kľúčové slová:
filmový záber - kadem - edem - manipulácia - kontinuita - význam
Typ článku: 1 štúdia / 1 studie
O článku:
Filmológ Jan Bernard rozlišuje kamerový záber (kadem), záber upravený strihom (edem) a záber vymedzený jeho sémantickou funkciou a stavebným ohraničením (semem). Spôsob manipulácie s aparátom (fotoaparátom, filmovou kamerou) rozhoduje o charaktere výsledného technicko - ikonického kódu. Kamerové zábery (kademy) tesne nadväzujú na tvorivé procesy súvisiace s fotografickou technikou. Do tejto skupiny zahŕňame filmy, ktoré považujú fotografické vlastnosti kamerových záberov za určujúce pre spôsob tvorby non-fiction filmov, založených na autenticite okamihu. Patria medzi ne filmy označované ako found footage. V hranej produkcii existujú ojedinelé prípady jednozáberových filmov, ktoré potvrdzujú toto pravidlo, napríklad film Alexandra Sokurova Ruská archa. Princíp fotografickosti kamerového záberu nie je možné generalizovať a uplatniť ho na celú oblasť non-fiction tvorby. Špecificky filmovú hodnotu získavajú zábery až vtedy, keď prejdú vyššou inštanciou organizácie. Postrihajú sa do výslednej podoby strihových záberov (edem), ktoré sú špecifickým materiálom filmového „jazyka“ na vyššom stupni organizácie. Edem premieňa tradičné vlastnosti kademu a opúšťa identitu fotografie, pretože je násilne odtrhnutý od prístroja a jeho priameho funkcionára. Inštitúcia strihača vznikla s filmom, pričom rozhodujúcu revolúciu prežila v nemom období. Všetky tri stavy záberu (kadem, edem, semem) splývajú podobne ako tri druhy ikonických znakov (ikony, indexy, symboly) deklarované Ch. S. Peirceom. V digitálnych svetoch dochádza k problematizovaniu tretieho typu záberu - semem. Dochádza k strate „ontologického“ referenta, mizne kamera, strihač i horizont. Tvarové podobnosti strácajú tradične zmyslami poznateľnú formu a vedomie je konfrontované s virtuálnym svetom pôsobiacim reálnym dojmom, postaveným na numerickom výpočte počítača.
A filmologist Jan Bernard is distinquishing a camera shot (cadem), a shot edited by a cuttin/clipping (edem) and a shot specified by its semantic function and a building boundary (semem). A method of handling the gadget (camera, film camera) decides upon a character of the resulting technical – iconic code. Camera shots (cadems) closely follow creative procedures related to photographic technique. Into this group belong films which consider photographic properties of camera shots determining for the method of creation of non – fiction films based on authenticity of the moment. Into this category are included films marked as found footage. There are singular cases of one – shot films in a staged production which prove this rule, for example the film by Alexander Sokurov Russian Ark. The principle of photographicity of a camera shot is not possible to generalize and apply on the whole area of non – fiction creation. A specific film value is reached by shots only after having overcome a higher instance of organization. Shots are cut into the resulting shape of cut shots (edem) which are a specific material of a film „language“ on a higher level of organization. Edem changes traditional traits of cadem and leaves identity of a photography, because it is forcefully cut off from the machine and its direct fuctionary. The institute of an editor or clipper was originted alongside with film and a decisive revolution occured in the era of silent film. All three stages of shot (cadem, edem , semem) diffuse similarly like three kinds of iconic signs (icons, indexes, symbols) declared by Ch. S. Pierce. In digital worlds the problematization of the third type of shot is happening. The loss of „ontological“ reporter takes place, camera, editor as well as a horizon are disappearing. Shape similarities lose traditionally by senses recognizable form, and consciousness is confronted with a virtual world functioning by a real impression based on a numerical calculation of a computer.
Ako citovať:
ISO 690:
Palúch, M. 2007. Fotografia a kadem verzus film a edem. In Slovenské divadlo, vol. 55, no.4, pp. 576-581. 0037-699X.

APA:
Palúch, M. (2007). Fotografia a kadem verzus film a edem. Slovenské divadlo, 55(4), 576-581. 0037-699X.