In: Slovenská literatúra, vol. 72, no. 2
Detaily:
Strany: 91 - 107
Jazyk: cze
Kľúčové slová:
svatá Dorota, homiletika, hagiografie, starší česká literatura, sermon, vernakulární překlady
Saint Dorothy, homiletics, hagiography, early Czech literature, sermon, vernacular translations
Typ článku: I. Štúdie / I. Studies
O článku:
Tri staročeské kazateľské zbierky – Passionál (autograf asi 1357), Kázání dzikovská na okruh de sanctis (jediný rukopis z 20. rokov 15. storočia) a Sbírka kázaní založených na legendách (jediný rukopis, dopísaný pravdepodobne v roku 1453) vznikli v priebehu storočného intervalu na základe pôvodných latinských predlôh dominikánskeho pôvodu – Legenda aurea (asi 1267) Jakuba de Voragine a Sermones de Sanctis (asi 1295 – 1304) Peregrina z Opole. Vo všetkých troch staročeských zbierkach sa vyskytujú kázne o svätej Dorote z Cézarey, panne a mučeníčke, ktorej kult sa v strednej Európe stal populárnym od 13. storočia a veľký rozmach dosiahol práve v 14. storočí. V pôvodnej Jakubovej, ani Peregrinovej zbierke však dorotejský článok zahrnutý nebol a anonymní kazatelia preto museli použiť iné pramene. Štúdia najprv predstavuje vývoj hagiografie svätej Doroty a následne šírenie v českých krajinách od polovice 14. storočia. Komparatívna analýza ukazuje, že každý z troch staročeských textov prešiel odlišným vývojom a reprezentuje iný typ kázne: dve rôzne passiones slúžiace ako exemplá a klasický tematický sermon.
Three Old Czech sermon collections – Passionál (Passional; autograph, c. 1357), Kázání dzikovská na okruh de sanctis (Dzikov sermons on the de Sanctis Cycle; sole surviving manuscript from the 1420s), and Sbírka kázaní založených na legendách (A collection of sermons based on legends; sole surviving manuscript, likely completed in 1453) – were produced over a span of a century, drawing from original Latin sources of Dominican origin: Legenda aurea (c. 1267) by Jacobus de Voragine and Sermones de Sanctis (c. 1295 – 1304) by Peregrinus of Opole. All three Old Czech collections include sermons on Dorothea of Caesarea, a virgin and martyr whose cult became popular in Central Europe from the 13th century and saw significant expansion in the 14th century. However, neither Jacobus’s nor Peregrinus’s original collections contained a section on Saint Dorothy, meaning that the anonymous preachers had to rely on other sources. This study first traces the development of Saint Dorothy’s hagiography and then explores its dissemination in the Czech lands from the mid-14th century onward. A comparative analysis reveals that each of the three Old Czech texts underwent a distinct evolution and represents a different sermon type: two distinct passiones serving as exempla and a classical thematic sermon.
Ako citovať:
ISO 690:
Rejzlová, V. 2025. „Kvietí sě zjevilo na našie zemi.“ Geneze dorotejského diskursu a tři staročeská kázání ke svaté Dorotě. In Slovenská literatúra, vol. 72, no.2, pp. 91-107. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2025.72.2.1
APA:
Rejzlová, V. (2025). „Kvietí sě zjevilo na našie zemi.“ Geneze dorotejského diskursu a tři staročeská kázání ke svaté Dorotě. Slovenská literatúra, 72(2), 91-107. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2025.72.2.1
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature SAS
Publikované: 23. 3. 2025