Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Pätnásť rokov od zániku posledného špecializovaného detského divadla na Slovensku

In: Slovenské divadlo, vol. 55, no. 1
Anton Kret
Detaily:
Rok, strany: 2007, 40 - 54
Kľúčové slová:
Spišská Nová Ves - divadlo - divadlo pre deti a mládež - Miroslav Košický - pôvodná dráma - Vjačeslav Spesivcev - Eduard Gurtler
Typ článku: 1 štúdia / 1
O článku:
(O Súbore pre deti a mládež v Spišskej Novej Vsi ako filiálke DJZ Prešov 1980-1992) V Spišskej Novej Vsi, meste s dlhoročnou divadelnou tradíciou, vznikol v roku 1980 Súbor pre deti a mládež, ktorý bol filiálnym súborom prešovského Divadla J. Záborského. Divadlo muselo prekonať množstvo prekážok a problémov, počnúc veľkou migráciou v umeleckom súbore, ktorý sa vytvoril kombináciou talentovaných ochotníckych divadelníkov a menej využívaných, alebo začínajúcich profesionálnych tvorcov z regiónu východného Slovenska, a končiac absenciou pevnejšieho umeleckého vedenia a dramaturgickej profilácie v prvých sezónach. Zvrat nastal po príchode režiséra Miroslava Košického v polovici 80. rokov 20. storočia, pod ktorého vedením divadlo zaznamenalo umelecký vzostup a v roku 1992 sa napokon osamostatnilo ako Spišské divadlo. K najpozoruhodnejším výsledkom umeleckej tvorby v sledovanom období patrili inscenácie Tajovského hry Ženský zákon (1980, r. E. Gurtler), Uhlárova Princezná Maru (1983, r. B. Uhlár), Vampilovova Rozlúčka v júni (1984, r. M. Košický) či dve inscenácie vynikajúceho ruského režiséra Vjačeslava Spesivceva, Ajtmatovovo Popravisko (1989) a Dostojevského Besi (1989).
(ON THETROUPE FOR CHILDREN AND YOUTH IN SPIŠSKÁ NOVÁ VES AS A BRANCH OF TJZ PREŠOV 1980-1992) In Spišská Nová Ves, a town with long term theatre tradition, the Troupe for Children and Youth originated in 1980 as a branch troupe of the Theatre of J. Záborský in Prešov. The theatre had to overcome a plenty of obstacles and problems, beginning with a big migration in the artistic troupe which had been created by combining of talented amateur theatrical artists and less used or starting professional producers from the eastern Slovak region, and ending by the absence of a firmer artistic leadership and dramaturgical focusing in the first seasons. A turnover came after a director Miroslav Košický had arrived in the half of 80-ties of 20-th century, whose leadership meant an artificial increase, and in 1992 the theatre eventually got its independence as the Spišské divadlo (Theatre from Spiš). To the most outstanding results of the artistic creation in the period concerned belonged stagings of Tajovsky´s plays Ženský zákon(Female Principle) (1980, dir. by E. Gurtler), Uhlár´s Princezná Maru (Princess Maru) (1983, dir. by B. Uhlár), Vampilov´s Rozlúčka v júni (Parting in June) (1984, dir. by M. Košický), or two stagings by excellent Russian director Vjačeslav Spesivcev, Ajtmatov´s Popravisko (Scaffold)(1989) and Dostoyevsky´s Besi (1989).
Ako citovať:
ISO 690:
Kret, A. 2007. Pätnásť rokov od zániku posledného špecializovaného detského divadla na Slovensku. In Slovenské divadlo, vol. 55, no.1, pp. 40-54. 0037-699X.

APA:
Kret, A. (2007). Pätnásť rokov od zániku posledného špecializovaného detského divadla na Slovensku. Slovenské divadlo, 55(1), 40-54. 0037-699X.