Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Appia analyzuje Wagnera

In: Slovenské divadlo, vol. 54, no. 4
Miloslav Blahynka
Detaily:
Rok, strany: 2006, 646 - 656
Kľúčové slová:
divadelná estetka A. Appiu - vzťah k Wagnerovi - hudobná partitúra a scéncká realizácia
Typ článku: esej
O článku:
Slovenský hudobný teoretik Miloslav Blahynka prináša niekoľko poznámok o estetických názoroch na divadlo a réžiu Adolpha Appiu. Onedlho – v roku 2008 si pripomenieme 20. výročie Appiovej smrti. Pri takej príležitosti je vhodné sa zamyslieť nad významom a obsahom jeho myšlienok a činov, ktoré sú jedným z najvýznamnejších podnetov divadelných reforiem 20. storočia. Mnohé z novátorských myšlienok Appiu sa kodifikovali ako všeobecná súčasť dnešnej divadelnej a inscenačnej praxe. Pre poznanie estetických názorov Adolpha Appiu sa vytvorili podmienky vydaním jeho súborného diela vo vydavateľstve L Age d´Homme v 80. a 90. rokoch minulého storočia. Hoci inscenačná prax moderného divadla Appiove estetické názory nielen kodifikovala, ale aj rozvinula, pozmenila, modifikovala a v mnohom prispôsobila konkrétnym možnostiam. Môžeme spolu s appiovským bádateľom Martinom Dreierom konštatovať, že „Štúdium Appiových revolučných zásad si zachováva určitú fascináciu. Appia na základe svojich skúseností s inscenáciami Wagnerových opier dospel k presvedčeniu, že ak sa nebude spôsob scénickej prezentácie Wagnerovho diela reformovať, toto dielo bude mať iba malú šancu na prežitie. Bytie hudobno-dramatického diela nie je dané len tým, čo je dané jeho textovým zápisom, teda v tomto prípade partitúrou, ale aj tým, ako sa dielo scénicky realizuje. Práve spôsob scénickej realizácie je nesmierne dôležitý pre bytie a recepciu diela.
A Slovak music theorist Miloslav Blahynka is bringing a few notes on aestehetic views related to theatre and production of Adolph Appia. Soon – in the year of 2008, we are going to commemorate 20th anniversary of Appia´s death. This is a proper occasion to contemplate on the importance and content of his ideas and deeds which belong to the most meaningful incentives of theatrical reforms of 20 th century. Many of Appia´s innovative thoughts have been codified as a general component of the present theatre and staging praxis. Conditions for better understanding of aesthetic views od Appia were created by publishing his collective works in the publishing house L Age d´Homme in 80 - 90-ties years of the previous century. Although the staging praxis of the modern theatre has not only codified Appia´s aesthetic views, but their value has been developed, changed and modified to match with specific possibilities. Together with Appian investigator Martin Dreier we can allege that „ Study of Appia revolutionary principles“ has retained a certain fascination. Appia on the basis of his experience with Wagner opera stagings came to the conclusion that if the method of scenic presentation of Wagner work was not to be reformed, this piece of art would get only a small chance to survive. The existence of music-dramatic art is not conditioned by what is given by its text script, but by the way of its scenic realisation. The method of scenic realisation of the work of art is very important for its existence and reception.
Ako citovať:
ISO 690:
Blahynka, M. 2006. Appia analyzuje Wagnera. In Slovenské divadlo, vol. 54, no.4, pp. 646-656. 0037-699X.

APA:
Blahynka, M. (2006). Appia analyzuje Wagnera. Slovenské divadlo, 54(4), 646-656. 0037-699X.