In: Slovenská literatúra, vol. 71, no. 6
Detaily:
Rok, strany: 2024, 584 - 599
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
Gejza Vámoš, modernizmus, naturalizmus, židovské myslenie, moderný židovský mysticizmus, telo, telesnosť
Gejza Vámoš, modernism, naturalism, Jewish thought, modern Jewish mysticism, body, physicality
Typ článku: II. Štúdie / II. Views
O článku:
Telo možno chápať ako bod, v ktorom sa prelínajú oblasti pôsobenia Gejzu Vámoša (1901 – 1956): medicína, filozofia a literatúra. V literárnej tvorbe, do ktorej autor prenášal poznatky medicíny a filozofie, sa telo a telesnosť objavujú na úrovni témy a motívov, zasahujú do kategórie postavy i sujetu a implikujú hodnotové významy. Vámošovo materialistické a dekadentné chápanie tela popieralo koncept dokonalého stvorenia na obraz Boha a v dobovom slovenskom prostredí pôsobilo provokatívne. Optika lekára a filozofa prináša rozdielne pohľady na telo (blízkosť, kontaktnosť, fragmentarizácia verzus odstup, objektivizácia, celok). Vámošovo chápanie tela, rekonštruované na základe jeho filozofickej i literárnej tvorby, korešponduje predovšetkým s vitalistickou predstavou, avšak obsahuje aj prvky mechanistického a existencialistického uvažovania. Štúdia naznačuje tiež možnú inšpiráciu židovským mysticizmom. Vámošove názory korešpondujú s varietou filozofického naturalizmu, ktorá stotožňuje realitu s hmotným svetom (prírodou), no nevylučuje ani vyššie nehmotné úrovne reality. Koncept tela zároveň otvára viaceré morálne, právne a politické otázky vrátane práva na život, vlastníctvo, sebazáchovu, smrť a ďalšie.
The body can be seen as a point of intersection between Gejza Vámoš’s (1901-1956) areas of interest, encompassing medicine, philosophy and literature. Vámoš transferred knowledge and insights from medicine and philosophy into the field of literature. His materialist and decadent understanding of the body denied the perfection of creation, which was considered rather provocative in Slovak milieu. The body and physicality appeared as themes and motifes of Vámoš’s works; they intervened in the categories of character and plot; they implied social values and moral meanings. Vámoš’s double optics, as a physician and philosopher, brought a different perception of the body: proximity, contact, fragmentation on one side; and distance, objectification and wholeness on the other side. Vámoš’s understanding of the body, manifested in his philosophical and literary works, shows similarities with several concepts (vitalistic, mechanistic and existentialist; the paper also implies a possible inspiration from Jewish mysticism). Vámoš’s views correspond to those varieties of philosophical naturalism that identify reality with the material world (nature), but also admit of higher, non-material levels of reality. His understanding of the body raises moral, legal, and political questions, including the right to life, the right to property, the right over one’s own body, the right to die, and others.
Ako citovať:
ISO 690:
Garay Kročanová, D. 2024. Telo v tvorbe Gejzu Vámoša. In Slovenská literatúra, vol. 71, no.6, pp. 584-599. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.6.4
APA:
Garay Kročanová, D. (2024). Telo v tvorbe Gejzu Vámoša. Slovenská literatúra, 71(6), 584-599. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.6.4
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature SAS
Publikované: 12. 12. 2024