Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Odkaz medzivojnovej avantgardy v slovenskom divadle (II.)

In: Slovenské divadlo, vol. 54, no. 4
Oľga Panovová
Detaily:
Rok, strany: 2006, 599 - 608
Kľúčové slová:
bábkové divadlo - inšpirácie medzivojnovou avantgardou
Typ článku: štúdia
O článku:
Štúdia sa zaoberá výrazným a novým trendom, ktorý sa objavil v bábkovom divadle začiatkom 90.rokov - aplikáciou poetiky i metód českého štúdiového autorského divadla. Krátkou retrospektívou vracia sa autorka do nedávnej i dávnejšej minulosti, aby objasnila tento fenomén a súvislosti s odkazom medzivojnovej avantgardy. Umelecký program najvýbojnejšieho štúdiového Divadla Husa na provázku z Brna vedome nadväzoval na význačné osobnosti: scenáristu Jiřího Mahena a režisérov J.Honzla a E.F.Buriana i na špecifický český poetizmus. Tým, že sa slovenskí bábkari inšpirovali práve činnosťou brnianského štúdiového divadla, nepriamo nadviazali aj oni na myšlienky a poetiku avantgardy. Ďalej autorka poukazuje na pozitívne a kvalitatívne nové impulzy, ktoré priniesla tvorivá aplikácia postupov a princípov AD do prostredia slovenského bábkového divadla. Napokon sa zamýšľa nad tým, či trend autorského bábkového divadla neznamená vybočenie z vývinovej kontinuity bábkového divadla. Prichádza k prekvapivému záveru, že v skutočnosti prirodzene pokračuje v tradícii tak domácej tvorby, ako aj v tradícii žánru; rozvíja to najlepšie z (nej)oboch.
The study is dealing with a sharp and new trend that occured in the marionette theatre by the beginning of 90- ies – by the application of poetics and also methods of the Czech Study Author´s Theatre. Through a brief retrospective, the author is returning back to the near and more distant past in order to clarify this phenomenon and continuity related to the heritage of the inter-war avant-garde. The artistic programme of the most combative Study Theatre Husa Na Provázku in Brno was intentionally tying upon significant personalities: the script writer Jiří Mahen, directors J.Honzl a E.F.Burian and also upon the specific Czech poetism. Since the Slovak marionettists were inspired by the activities of the Study Theatre in Brno, they have also indirectly tied upon the ideas and poetics of avant-garde. Next, the author is pointing on positive and qualitatively new impulses brought by the creative application of procedures and principles of AD into the environment of the Slovak Marionette Theatre. Lastly, she is contemplating on the fact whether the trend of author´s marionette theatre does not mean drifting away from the path of development continuity of the marionette theatre. She is surprisingly concluding that in reality it is just a natural continuation in the tradition from both sides - a domestic creation, and also in a tradition of genre; it brings about advancement of the best in both aspects.
Ako citovať:
ISO 690:
Panovová, O. 2006. Odkaz medzivojnovej avantgardy v slovenskom divadle (II.). In Slovenské divadlo, vol. 54, no.4, pp. 599-608. 0037-699X.

APA:
Panovová, O. (2006). Odkaz medzivojnovej avantgardy v slovenskom divadle (II.). Slovenské divadlo, 54(4), 599-608. 0037-699X.