In: Slovenská literatúra, vol. 71, no. 5
Detaily:
Strany: 453 - 462
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
literárnovedná slovakistika, literárnohistorický model, kultúra, centrum, periféria, kultúrna homogénnosť, kultúrna heterogénnosť
Slovak literary studies, literary-historical model, culture, centre, periphery, cultural homogeneity, cultural heterogeneity
Typ článku: I. Štúdie / I. Studies
O článku:
Štúdia prináša metodologickú reflexiu tendencií, ktoré sprevádzali literárnohistorický výskum od postmoderného kultúrneho obratu v posledných desaťročiach 20. storočia až po súčasnosť. Mapuje a analyzuje postmoderné tendencie, ktoré spochybnili model literatúr založený na princípe rovnorodej a jednotnej identity, zdôrazňovali hybridnosť a synkretizmus, a pozornosť presúvali od centra kultúr k ich okrajom. Ukazuje sa však, že i tu jestvujú podobné stratégie, ktoré boli vlastné odmietaným kultúrnym modelom, ako sú vytváranie unifikovanej identity a projektovanie teleologického (emancipačného) pohybu. Štúdia upozorňuje na súčasné iniciatívy, ktoré tieto prístupy korigujú a konceptualizujú nové vzťahy medzi rôznorodosťou a rovnorodosťou, centrom a okrajom kultúry. Uvedené procesy vzťahuje i na situáciu výskumu slovenskej literatúry ako „malej“ literatúry, ktorá sa formovala na princípoch, ku ktorým sa súčasná kultúrna paradigma stavia skepticky. S využitím metodologických podnetov teórie kultúry Jurija M. Lotmana poukazuje na potenciál metodologického východiska, ktoré akceptuje procesuálnu povahu identity, a tiež dynamickú povahu centra a okraja kultúr. Procesy formujúce kultúru i literatúru ako jej „inštitucionalizovaný diskurz“ (Galin Tihanov) tak smerujú k unifikovanej identite ako svojmu ideálu, avšak vychádzajú z rôznorodosti a pluralitných pohybov.
The article offers a methodological reflection on the trends that have shaped literary historical research from the postmodern cultural turn in the late 20th century to the present. It maps and analyses postmodern tendencies that have challenged the model of literatures based on the principle of homogeneous and unified identity, emphasised hybridity and syncretism, and shifted attention from the centre of cultures to their peripheries. However, it becomes evident that similar strategies inherent in the previously rejected cultural models – such as the construction of a unified identity and the projection of a teleological, emancipatory trajectory – are also present here. The paper highlights contemporary initiatives that correct these approaches and conceptualise new relations between diversity and homogeneity and centre – periphery dichotomy. The article also applies these processes to the study of Slovak literature conceptualised as a “small” literature – an approach rooted in principles that the current cultural paradigm views with scepticism. Drawing on the methodological impulses of Yuri M. Lotman’s theory of culture, the paper points to the potential of a methodological starting point that accepts the processual nature of identity, as well as the dynamic character of the centre and periphery of cultures. Thus, the processes shaping both culture and the history of literature as its “institutionalized discourse” (Galin Tihanov) aim for a unified identity as an ideal, yet are fundamentally rooted in diversity and pluralistic movements.
Ako citovať:
ISO 690:
Taranenková, I. 2024. Medzi totožným a rôznorodým v súčasnom literárnovednom výskume. In Slovenská literatúra, vol. 71, no.5, pp. 453-462. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.5.1
APA:
Taranenková, I. (2024). Medzi totožným a rôznorodým v súčasnom literárnovednom výskume. Slovenská literatúra, 71(5), 453-462. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.5.1
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature SAS
Publikované: 9. 10. 2024