Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Dramatik Viliam Paulíny-Tóth

In: Slovenské divadlo, vol. 54, no. 3
Peter Čahoj
Detaily:
Rok, strany: 2006, 469 - 493
Kľúčové slová:
slovenská romantická dráma - Viliam Paulíny-Tóth - Ľudská komédia - Pansláv - Matúš - Kocúrkovský bál
Typ článku: 2 rozhľady
O článku:
Mladý slovenský teatrológ sa venuje výskumu málo prebádaného odkazu slovenskej dramatickej literatúry 19. storočia. V súvislosti s významným spoločenským pohybom, ktorý sa prejavil v Európe v rokoch 1848/49, a ktorého súčasťou bol aj národnoemancipačný zápas slovenských vzdelancov, ktorý vyvrcholil národnooslobodzovacou revolúciou, sa celý rad vedúcich osobností zápasu o národné práva Slovákov venoval aj písaniu divadelných hier a organizácii divadelných predstavení, či účinkovaniu v nich, pretože cez divadelnú tvorbu, ako zrozumiteľné a relatívne masovo prístupné umenie bolo možné osloviť aj dovtedy laxné vrstvy obyvateľstva a prebudiť v nich záujem o postavenie Slovákov v novoformovanej Európe. Dramatik Viliam Paulíny-Tóth (1826 – 1877) patrí medzi tých dramatikov z obdobia romantizmu, o ktorých teatrologická literatúra mlčí, alebo ich spomína iba okrajovo. Spomedzi jeho dramatických diel je to predovšetkým Ľudská komédia, ktorú vnímajú skôr v kontexte s Goetheho Faustom. Hoci s ním má priamu súvislosť len v predohre, kedy Faust umiera. Mephistopheles si hľadá nové pole pôsobnosti. Ďalšia hra, ktorá vyšla časopisecky, je Kocúrkovský bál. Opäť je k dispozícii len strohá zmienka, že Paulíny-Tóth túto veselohru napísal. Rovnako je to aj pri veselohre Pansláv. Pansláv Lysický je pozoruhodný nielen tým, že Lysický bol aj jeden z autorových pseudonymov. Prináša celkom odlišný obraz romantického hrdinu, ako sú jeho podoby v slovenskej romantickej dramatickej spisbe. Celkom mimo pozornosti teatrológov sa ocitla smutnohra Matúš. Kým Ľudská komédia spája aspekt historický so súčasným i fiktívnym, ktoré sú prestúpené alegorickým, Matúš je smutnohrou, ktorá sa dôsledne ponára do histórie, usiluje sa o jej verné zachytenie. Minulosť a postava Matúša Čáka mali inšpirovať k statočnosti a hrdinstvu aj národ slovenský. Smutnohra je vytvorená z fragmentov radených vedľa seba, často bez príčinnej a časovej následnosti. Fragmenty tvoria výseky zo života Matúša Čáka a postáv, ktoré profilovali alebo spoluvytvárali dobu. Možno tým, že text sa zachoval iba v rukopise, v pracovnej verzii, ostal mimo pozornosti teatrológov. Cenné poznatky o stave slovenskej drámy a divadla v období romantizmu môžeme získať aj z adaptácie Hugovej hry Pomsta otcova. Zachovala sa tiež len v rukopise. Je spojená aj s otázkou, v akom vzťahu bola k Hodovi Sitňanovi, ktorý je zaradený z opačnej strany Pomsty otcovej. Je viacero problémov, či skôr úskalí, ktoré neumožňujú členiť – aj keď nie rozsiahlu – tvorbu V. Paulínyho-Tótha do istých línií. Je to dané aj povahou poetiky romantickej drámy, pre ktorú bola príznačná košatosť, heterogénnosť, zložitosť. Objavovanie osobnosti a diela Paulínyho-Tótha je lákavé aj preto, že sa pri ňom teatrológ občas ocitne v takmer neznámom priestore a ponúkajú sa mu tak nové fakty, súvislosti, poznatky. Rozhodujúcim spôsobom spoluvytváral obraz slovenskej romantickej drámy.
A young Slovak theatrologist puts his mind into the area of so far little explored heritage of the Slovak dramatic literature of 19th century. In connection to an important sociable movement that occured in Europe in 1848/49, and whose component was also a national–emancipation fight of the Slovak intellectulas, that had culminated into a national-liberational revolution, many personalities involved in the fight for the Slovak national rights, devoted themselves also to writing theatre plays and organization of theatre performances, or to performing in plays, because through the dramatic art - being a comprehensible and masss accessible art - it was possible to address also to the then indifferent layers of the population, and wake their interest in the position of the Slovak in the newly formed Europe. A dramatist Viliam Paulíny-Tóth (1826 – 1877) belongs to those dramatists of the romanticism period, about whom the theatrological literature remains silent, or are mentioned just marginally. Out of his drama art it is predominantly Human Comedy, which has been perceived more in the context with Goethe´s Faust. Alhough there is a direct continuity only in the part of a foreplay, when Faust is dying. Mephistopheles is looking for new sphere of activity. Another play published in magazine article form was Ball Kocsurkovsky. Again, only a brief remark exists relating to the fact that the author of this comedy is Paulíny-Tóth. The same applies to the comedy Pan Slav. Pan Slav Lysický is worthy of remark not only due to the fact that Lysický used to be one of the author´s assumed names. It brings an entirely different picture of a romantic hero, when compared with the images produced in other Slovak romantic dramatic art . Completely outside the theatrologists´ attention was found the tragedy Matúš (Matush). While Human Comedy connects the historical aspect with temporary and dummy ones, and they both are penetrated by alegorical aspects, Matúš (Matush) is a tragedy aiming at being consistently dived into history, and trying to provide its true reflection. History and the character of Matúš ČÁK were to inspire towards bravery and heroism also the Slovak nation. The tragedy is created out of fragments linked alongside, often lacking casual and time consequence. Fragments create segments of Matúš ČÁK´ s life and of characters who contributed in shaping , or co-creating of that particular period. Maybe due to the fact the text was preserved only in the form of a manuscript, it had remained outside the attention of theatrologists. Valuable information on the status of the Slovak drama and theatre in the period of romanticism can be found also through the adaptation of Hugo´ s play Pomsta otcova (Father´s Revenge). This piece of art has also been preserved in the form of a manuscript. It is connected to a question of what was its relationship towards Hodo Sitňan, who is included from the opposite side of Pomsta otcova (Father´s Revenge). There are many problems, or rather shoals, that result in a fact there is little possiblity of including – even if not very extensive – work of V. Paulíny-Tóth into the certain lines. The reason is the poetic nature of romantic drama art, whose main feature was heterogenity, complexity, patuolosness. Inventing the personality and work of Paulíny-Tóth is tempting also because the theatrologist sometimes finds himself in the unknown space, and new facts, sequences and knowledge have been offered to him at the same time. The picture of the Slovak romantic drama was co-created with the help of Viliam Paulíny-Tóth.
Ako citovať:
ISO 690:
Čahoj, P. 2006. Dramatik Viliam Paulíny-Tóth. In Slovenské divadlo, vol. 54, no.3, pp. 469-493. 0037-699X.

APA:
Čahoj, P. (2006). Dramatik Viliam Paulíny-Tóth. Slovenské divadlo, 54(3), 469-493. 0037-699X.