In: Slovenské divadlo, vol. 72, no. 2
Július Fujak
Detaily:
Rok, strany: 2024, 133 - 149
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
rocková alternatíva, kultúra svojpomoci, bizarnosť, teatralizačné prvky koncertu
Typ článku: štúdia
O článku:
Text je zameraný na oblasť rockovej hudobnej alternatívy osemdesiatych a deväťdesiatych rokov 20. storočia na Slovensku. V rámci nej sa autor koncentruje na špecifickú oblasť teatralizačnej dimenzie koncertov, resp. videoklipov rôznych hudobných skupín (Chór vážskych muzikantov,
Karpatské chrbáty, Ľahká Múza, Bez ladu a skladu, Teória Odrazu, Jesus Underground Band a Chiki liki tu-a). Interpretuje excentrickosť, bizarnosť a excesívnosť ich poetiky v kontexte teórií „kultúry zdola“ a „kultúry svojpomoci“, rovnako vzdoru, kritiky a najmä parrhésie (Michel Foucault), čiže otvorenej priamej reči, ktorá je spojená s rizikami rôzneho
druhu, ale zároveň ňou možno nadobudnúť vlastnú dôstojnosť. Excesy rockovej alternatívy v uvedenom období boli po hudobnej, vizuálnej i svetonázorovej stránke v istom zmysle výrazom vnútornej slobody a potreby alternatívnych artikulácií iného spôsobu života a umeleckého vyjadrenia.
Ako citovať:
ISO 690:
Fujak, J. 2024. Teatralizačné a performačné excesy slovenskej rockovej alternatívy v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch 20. storočia. In Slovenské divadlo, vol. 72, no.2, pp. 133-149. 0037-699X. DOI: https://doi.org/10.31577/sd-2024-0011
APA:
Fujak, J. (2024). Teatralizačné a performačné excesy slovenskej rockovej alternatívy v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch 20. storočia. Slovenské divadlo, 72(2), 133-149. 0037-699X. DOI: https://doi.org/10.31577/sd-2024-0011
O vydaní:
Publikované: 30. 6. 2024
Verejná licencia: