Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Úvahy o „border crossing“. Shirley: Visions of Reality ako filmová remediácia výtvarného obrazu

In: Slovenské divadlo, vol. 72, no. 2
Katarína Jankechová - Michaela Malíčková
Detaily:
Rok, strany: 2024, 117 - 132
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
intermedialita, médium, prekračovanie hraníc, remediácia, Edward Hopper, Gustav Deutsch, Shirley: Visions of Reality
Typ článku: štúdia
O článku:
Autorky sa venujú reflexii fenoménu prekračovania hraníc (border crossing) v intermediálnych teóriách. Zároveň preverujú možnú podobu jeho fungovania v konkrétnej situácii, vo filme rakúskeho režiséra Gustava Deutscha Shirley: Visions of Reality (2013), ktorý remediáciou výtvarných diel amerického maliara Edwarda Hoppera vytvára ideálny priestor na interpretačné skúmanie vzťahov medzi viacerými druhmi médií. Film inscenuje situácie zobrazené na vybraných Hopperových obrazoch, ktoré evokujú pozastavený kamerový záber na inscenovanú divadelnú situáciu. Intermediálne referencie scén ponúkajú možnosť uvažovať nielen nad otázkami, akým spôsobom ostávajú vo filme prítomné výtvarné kódy, nakoľko je rešpektovaná autorská poetika predlohy, do akej miery filmový jazyk pretvára dispozície toho výtvarného, ale otvárajú diskusiu o intermediálnych vzťahoch a interdisciplinárnych presahoch aj v širších kontextoch vizuálnej kultúry. Opatrné ohmatávanie dnes už veľmi rozsiahleho a rozmanitého priestoru intermediálnych teórií realizujú autorky textu dominantne prostredníctvom nemeckej teoretičky Iriny O. Rajewsky (Intermedialität, 2002), ktorá medzi prvými rozpracovala fenomén prekračovania hraníc v rámci zásadnej, dovtedy najsystematickejšej revízie intermediality (ako pojmu, teoretického konceptu, umeleckej stratégie i metodológie humanitných vied) na pozadí intertextuality a historicky príbuzných konceptov.
Ako citovať:
ISO 690:
Jankechová, K., Malíčková, M. 2024. Úvahy o „border crossing“. Shirley: Visions of Reality ako filmová remediácia výtvarného obrazu. In Slovenské divadlo, vol. 72, no.2, pp. 117-132. 0037-699X. DOI: https://doi.org/10.31577/sd-2024-0010

APA:
Jankechová, K., Malíčková, M. (2024). Úvahy o „border crossing“. Shirley: Visions of Reality ako filmová remediácia výtvarného obrazu. Slovenské divadlo, 72(2), 117-132. 0037-699X. DOI: https://doi.org/10.31577/sd-2024-0010
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav divadelnej a filmovej vedy CVU SAV
Publikované: 30. 6. 2024
Verejná licencia:
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.