In: Slovenská literatúra, vol. 71, no. 3
Detaily:
Rok, strany: 2024, 325 - 335
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
telo a telesnosť, (slovenský) rap, (verbálne) gesto, somatizmy, žánrové konvencie
body and corporeality, (Slovak) rap, (verbal) gesture, somatisms, genre conventions
Typ článku: II. Štúdie / II. Studies
O článku:
Hip hop, podľa Richarda Shustermana, „kultúrny komplex“, možno chápať ako jeden z najsomatickejších a najgestickejších kultúrnych fenoménov vôbec. Predmetom štúdie je práve jedna podoba hiphopových gest, konkrétne verbálne gestá. Analýza a interpretácia reprezentatívnej vzorky slovenských rapových textov na základe metodologických východísk recepčnej estetiky Nitrianskej školy je doplnená o estetický pragmatizmus a somaestetiku R. Shustermana (čiastočne aj o fenomenologicky orientované práce Mauricea Merleau-Pontyho), ktoré sú produktívne pre uchopenie tematizácie či ikonizácie tela a telesnosti. Ide o – somaticky vyjadrené – „vyhmatávanie“ v kontextoch žánru konvenčných verbálnych gest viazaných na telo a telesnosť (napríklad maskulinita, expresívnosť a explicitnosť, objektivizácia ženského tela) a, naopak, takých, ktoré sa z „jadrových“ žánrových konvencií hip hopu a v rámci neho rapu vymykajú – napríklad tým, že „stelesňujú“ sebaironickosť alebo tým, že vďaka nim skladby nadobúdajú charakter motivačných či spoločensko-politicky angažovaných výpovedí.
Hip hop as a “cultural complex” – as Richard Shusterman conceptualises it – can generally be seen as one of the most somatic and gestural cultural phenomena. The paper focuses on the verbal gesture as one of the forms of hip hop gestures. Its scope is the analysis and interpretation of a representative sample of Slovak rap lyrics and is methodologically anchored in Nitra School reception aesthetics and Richard Shusterman’s pragmatist aesthetics and somaesthetics (and in part by the phenomenologically oriented works of Maurice Merleau-Ponty) which are productive in the study of the body as a topic or iconic element in the text. The leitmotif of the article is, somatically speaking, “feeling up” – of the genre, conventional verbal gestures tied to the body and corporeality (e.g. masculinity, expressivity and explicitness, objectification of the female body) and, conversely, those that defy or rather challenge core-like genre conventions of hip hop (and, within it, rap) by such mechanisms as “embodying” self-irony or by making the tracks take on the character of motivational or socio-politically engaged statements.
Ako citovať:
ISO 690:
Boszorád, M. 2024. „Bo môj rap je tak tlstý, že má po bokoch strie...“ (Textové telá a telesné texty slovenského rapu). In Slovenská literatúra, vol. 71, no.3, pp. 325-335. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.3.9
APA:
Boszorád, M. (2024). „Bo môj rap je tak tlstý, že má po bokoch strie...“ (Textové telá a telesné texty slovenského rapu). Slovenská literatúra, 71(3), 325-335. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.3.9
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature SAS
Publikované: 27. 5. 2024