In: Slovenská literatúra, vol. 71, no. 3
Detaily:
Rok, strany: 2024, 291 - 310
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
slovenská poézia 20. storočia, Miroslav Válek, , subverzia, telo a telesnosť
twentieth-century Slovak poetry, Miroslav Válek, subversion, body and corporeality
Typ článku: II. Štúdie / II. Studies
O článku:
Básnická zbierka Miroslava Válka (1927 – 1991) Milovanie v husej koži (1965) predstavuje v kontexte slovenskej poézie príklad extrémnej konfrontácie človeka s naliehavými otázkami vlastnej smrteľnosti. Pochybnosti o zmysle sveta a človeka autor vyvodzuje z prísne materiálnych a racionálnych pozorovaní, z ktorých vylučuje prítomnosť a pôsobenie transcendentnej sily či bytosti (Boha), a namiesto toho predstavuje svet ako súhru náhod, mechanické dianie na úrovni fyzických predmetov a tiel, ktorých pohyb je strojový, a život, často redukovaný na úroveň zvierat, ostáva uzavretý v ochudobňujúcej zvieracej konečnosti. Po vydaní knihy nasledovala polemika literárnych kritikov, ktorá do značnej miery ovplyvnila vnímanie a hodnotenie Válkových ľudských postojov a uplatňovaných filozofických koncepcií. Tematizácia negácie imanentného transcendentného princípu a jeho nahradenie fatalistickou materialistickou štruktúrou sveta však sama osebe nedegraduje umelecký počin a pri spätnom pohľade možno Válkovo radikálne a absolútne gesto vyjadrené v knihe chápať ako súčasť jeho autonómnej umeleckej cesty.
In the context of Slovak poetry, Miroslav Válek’s collection Milovanie v husej koži ([Love making in a goose skin] 1965) represents an example of an extreme confrontation of man with the pressing questions of his own mortality. The author derives his doubts about the meaning of the world and of man from strictly material and rational observations, from which he excludes the presence and action of a transcendent force or being (God), and instead presents the world as a confluence of coincidences, a mechanical action at the level of physical objects and bodies, whose movement is machine-like and whose life, often reduced to the level of animals, remains enclosed in an impoverishing animal finality. The publication of the book was followed by a literary polemic which largely influenced the perception and evaluation of Válek’s human attitude and the applied philosophical concepts. However, the thematisation of the negation of the immanent transcendent principle and its replacement by a fatalistic materialistic structure of the world does not in itself degrade the artistic achievement, and in retrospect, Válek’s radical and absolute gesture expressed in the book can be understood as part of his autonomous lyric journey.
Ako citovať:
ISO 690:
Gavura, J. 2024. Človek, zviera, Boh, stroj. Subverzia tela a telesnosti vo Válkovom Milovaní v husej koži. In Slovenská literatúra, vol. 71, no.3, pp. 291-310. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.3.7
APA:
Gavura, J. (2024). Človek, zviera, Boh, stroj. Subverzia tela a telesnosti vo Válkovom Milovaní v husej koži. Slovenská literatúra, 71(3), 291-310. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.3.7
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature SAS
Publikované: 27. 5. 2024