In: Slovenská literatúra, vol. 71, no. 3
Detaily:
Rok, strany: 2024, 278 - 290
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
súčasná slovenská poézia, Katarína Kucbelová, telo, proces, fenomenológia, konceptuálne umenie
contemporary Slovak poetry, Katarína Kucbelová, body, process, phenomenology, conceptual art
Typ článku: II. Štúdie / II. Studies
O článku:
Štúdia predstavuje interpretáciu druhej básnickej knihy poetky Kataríny Kucbelovej (* 1979) s názvom Šport (2006). Jej ťažiskom je nazeranie na svet ako na neustále prebiehajúci proces, ktorý premieňa všetko živé i neživé, abstraktné i konkrétne, v prípade vybranej zbierky ide predovšetkým o telo. Interpretácia postihuje procesuálnosť na úrovni témy, motívov aj životnej filozofie, pričom podstatné body uvažovania o telesnosti odvodzuje z fenomenológie. Keďže tvorba K. Kucbelovej neraz odkazuje na princípy vizuálneho a konceptuálneho umenia, možno pri nej uplatniť podobný interpretačný postup: jej poézia konotuje rôzne životné sféry, ktoré sa v akte tvorby spájajú do viac-menej jednotného myšlienkového sveta. Interpretačné smery sa teda rôznorodo opierajú o ideu procesuálnosti a umelecky ju rozvíjajú: do úvahy prichádzajú konceptuálne umenie, fenomenológia, meditácia, biológia či somatická estetika. Rozšírene možno tieto poznatky aplikovať na autorkine prvé tri básnické knihy, ktoré sa dajú pracovne označiť za procesuálnu trilógiu, keďže vo všetkých sa prejavuje prístup k rôznym životným sféram ako k procesom.
The article focuses on the second book of poetry by Katarína Kucbelová (b. 1979) Šport ([Sport] 2006). The collection portrays the world as an ongoing process which transforms everything – living and inanimate, abstract and concrete. The processual character of the world in Sport focuses specifically on the body. The reading outlined in the article handles processuality in connection with themes, motifs, and philosophy of life, deriving the essential points of thinking about corporeality from phenomenology. Since Kucbelová’s poetry often refers to the principles of visual and conceptual art, a similar interpretive procedure can be applied to the reading of her writing: her poems connote various spheres of life and in the creative process, she combines these into a more or less unified thought world. Interpretive directions thus variously rely on the idea of processuality and develop it artistically: these encompass such areas as conceptual art, phenomenology, meditation, biology, or somatic aesthetics. Broadly, these insights can be applied to the author’s first three books of poetry, which can be laboriously described as a processual trilogy, since they all manifest an approach to the various spheres of life as processes.
Ako citovať:
ISO 690:
Nádaskay, V. 2024. Umiestnenie každej častice je len dočasné. Procesuálnosť v poézii Kataríny Kucbelovej. In Slovenská literatúra, vol. 71, no.3, pp. 278-290. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.3.6
APA:
Nádaskay, V. (2024). Umiestnenie každej častice je len dočasné. Procesuálnosť v poézii Kataríny Kucbelovej. Slovenská literatúra, 71(3), 278-290. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.3.6
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature SAS
Publikované: 27. 5. 2024