In: Slovenská literatúra, vol. 71, no. 3
Detaily:
Rok, strany: 2024, 261 - 277
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
Jacques Lacan, Nóra Ružičová, básnický výskum, feminizmy, psychoanalýza, telo
Jacques Lacan, Nóra Ružičková, research-based poetry, feminisms, psychoanalysis, body
Typ článku: II. Štúdie / II. Studies
O článku:
Štúdia nanovo interpretuje debutovú básnickú zbierku experimentálnej poetky a konceptuálnej umelkyne Nóry Ružičkovej (*1977). V úvode sa výberovo zameriava na postihnutie prienikov feministického myslenia do slovenského akademického a literárneho diskurzu v deväťdesiatych rokoch 20. storočia. Ťažiskom príspevku je interpretácia vybraných prvkov prvej poetkinej básnickej zbierky Mikronauti (1998) cez prizmu teórie Jacquesa Lacana. Zameriava sa na básne, ktoré autorka publikovala v slovenskom (a českom) feministickom časopise Aspekt (1993 – 2004) v roku 1997 a reflektuje fakt, že jej debut bol dobovo čítaný vo feministickom rámci (Hélène Cixous a jej koncepcia écriture féminine). Následná interpretácia básne tematizujúcej písanie žien je doplnená o analýzu vizuálnych výrazových prostriedkov u N. Ružičkovej (keďže svoju zbierku si aj ilustrovala) a u J. Lacana (vo vzťahu k topológii). Tému výskumu tela a subjektu vo vybranej básnickej knihe štúdia predstavuje v kontexte konceptualizácie vnútrajška a vonkajška. Výsledkom je návrh čítať poéziu N. Ružičkovej ako básnický výskum.
The essay provides a new reading of the debut collection of poems by the experimental poet and conceptual artist Nóra Ružičková (b. 1977). After outlining the way the feminist thought entered Slovak academic and literary discourse in the 1990s, the article conducts a Lacanian reading of chosen elements of the poet’s first collection of poems Mikronauti ([Micronauts] 1998). The essay starts from a reading of several of Ružičková’s poems published in the Slovak (and Czech) feminist periodical Aspekt (1993 – 2004) in 1997 and then moves on to discussing the way the collection was read through the prism of feminist theory (Hélène Cixous and her concept of écriture féminine). The article then provides a close reading of a poem addressing the issue of women’s writing. The last section of the essay discusses the research of the body and the subject with regards to interiority and exteriority and the visual means of expression in Lacan (topology) and Ružičková who also illustrated her collection of poems. In its concluding remarks, the essay proposes to conceptualise Ružičková’s writing as research-based poetry.
Ako citovať:
ISO 690:
Hostová, I. 2024. Pre lásku lacanovskú (a básnickú): Feminizmy, psychoanalýza a básnický výskum subjektu a tela v debute Nóry Ružičkovej Mikronauti. In Slovenská literatúra, vol. 71, no.3, pp. 261-277. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.3.5
APA:
Hostová, I. (2024). Pre lásku lacanovskú (a básnickú): Feminizmy, psychoanalýza a básnický výskum subjektu a tela v debute Nóry Ružičkovej Mikronauti. Slovenská literatúra, 71(3), 261-277. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.3.5
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature SAS
Publikované: 27. 5. 2024