In: Slovenská literatúra, vol. 71, no. 3
Detaily:
Rok, strany: 2024, 249 - 260
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
súčasná slovenská dráma, Jana Bodnárová, telo, telesnosť, staroba, materstvo
contemporary Slovak drama, Jana Bodnárová, body, physicality, old age, motherhood
Typ článku: II. Štúdie / II. Studies
O článku:
Motívy tela a telesnosti figurujú v literárnej tvorbe spisovateľky Jany Bodnárovej (* 1950) ako tematické východisko a strategický analytický nástroj. Príspevok analyzuje jej divadelné hry Staroba en noir (2022) a Kolísky (2012), ktoré akcentujú otázky tela a telesnosti z pohľadu osobnej empírie žien týkajúcej sa materstva, interrupcie a staroby v súlade s tendenciami feminizmu. J. Bodnárová v nich zobrazuje ľudské telo ako žité a vedome prežívané vo vzťahu k svojmu okoliu, no tiež ako konečné a premenlivé. Ženské telo prezentuje ako sociálny a politický objekt, jeho prostredníctvom upozorňuje na negatívny vplyv patriarchálnej moci a jej štruktúr. Teoretickým východiskom štúdie sú fenomenológia, antropológia a feministická teória. Ďalšiu líniu interpretácie tvorí zachytenie motivických posunov oproti predchádzajúcej autorkinej tvorbe (najmä hra Dievča z morského dna, 2008), aj s témou spochybňovania stereotypu vrodenej ženskej túžby po materstve.
Motifs of the body and physicality figure in the literary work of writer Jana Bodnárová (b. 1950) as thematic starting points and strategic analytical tools. The essay analyses Bodnárová’s plays Staroba en noir ([Old age en noir] 2022) and Kolísky ([Cradles] 2012) which accentuate the issues of the body and corporeality from the perspective of women’s personal empirical experiences of motherhood, abortion, and old age in line with feminist tendencies. In these plays, Bodnárová portrays the human body as lived and consciously experienced in relation to its surroundings, but also as finite and changeable. She presents the female body as a social and political object through which she draws attention to the negative influence of patriarchal power and its structures. The theoretical framework of the essay is based on a combination of phenomenology, anthropology, and feminist theory. Another line of interpretation the article follows is the depiction of thematic shifts between the two plays and the author’s previous work (especially the play Dievča z morského dna [The girl from the bottom of the sea] 2008), also concentrating on the questioning of the stereotype of women’s innate desire for motherhood.
Ako citovať:
ISO 690:
Nagyová, N. 2024. Podoby tela a telesnosti v dramatickej tvorbe Jany Bodnárovej. In Slovenská literatúra, vol. 71, no.3, pp. 249-260. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.3.4
APA:
Nagyová, N. (2024). Podoby tela a telesnosti v dramatickej tvorbe Jany Bodnárovej. Slovenská literatúra, 71(3), 249-260. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.3.4
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature SAS
Publikované: 27. 5. 2024