Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Telo, materstvo, trauma, príroda – o poézii Márie Jančovej

In: Slovenská literatúra, vol. 71, no. 3
Andrea Bokníková Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2024, 207 - 235
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
slovenská poézia, tematológia, materstvo, lyrické gesto
Slovak poetry, thematology, motherhood, lyrical gesture
Typ článku: II. Štúdie / II. Studies
O článku:
Mária Jančová (1908 – 2003) sa etablovala ako autorka literatúry pre deti, ako poetku ju literárna veda reflektovala v menšej miere. Štúdia po úvodnom mapovaní témy materstva u slovenských poetiek od konca 19. do polovice 20. storočia predstavuje fázu autorkinej tvorby, v ktorej písala verše a časť z nich vydala vo svojej jedinej básnickej zbierke Blahoslavení (1940, 1968). Interpretačné sondy do jej vybraných básní komentujú presúvanie energie medzi pohnutiami tela (vonkajšími pohybmi i vnútornými procesmi) a prírodou, a to s ohľadom na pojem „lyrické gestá“ v tom zmysle, v akom ho definoval francúzsky literárny vedec Dominique Rabaté. Rozoberajú aj obraz telesného prepojenia matky s malým synom v situácii jeho choroby či prevteľovanie ľudského elementu do meteorologických javov a kvetov. Poetkin ruralizmus napojený na fenomény a rytmy života (v zbierke Blahoslavení), prípadne jej spovedno-odkazová poézia sentimentu (v ďalších básňach) môžu dnes čitateľsky rezonovať, alebo dávať podnety na teoretizovanie o lyrike. Teoretickým rámcom štúdie sú reflexie materstva v literárnej vede, filozofii a vede o výtvarnom umení a koncepcie, ktoré vyvodzujú estetiku textov z telesných procesov.
Mária Jančová (1908 – 2003) has been primarily known as the author of children’s books. This paper, however, aims to focus on her – largely overlooked – poetry. After an initial mapping of the theme of motherhood in Slovak women poets from the late 19th to the mid-20th century, the article takes a look at the phase of Jančová’s writing career when she authored poems. Some of these were published in her only collection of poetry, Blahoslavení ([Blessed] 1940, 1968). The article provides a close reading of several poems and comments on the flowing of energy between the movements of the body (external movements and internal processes) and nature, with reference to the notion of “lyrical gestures” as defined by the French literary scholar Dominique Rabaté. It also discusses the image of the bodily connection between the mother and her sick little son and the transmigration of the human element into meteorological phenomena and flowers. The poet’s inclination towards the country life connected to the elements and rhythms of life (in this collection) or her confessional-referential poetry of sentiment (present in other poems) may resonate with contemporary readers or inspire theory of the lyric. The essay’s theoretical framework is based on the conceptualisation of motherhood in literary studies, philosophy, and art theory, and on theories that connect aesthetics with bodily processes.
Ako citovať:
ISO 690:
Bokníková, A. 2024. Telo, materstvo, trauma, príroda – o poézii Márie Jančovej. In Slovenská literatúra, vol. 71, no.3, pp. 207-235. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.3.2

APA:
Bokníková, A. (2024). Telo, materstvo, trauma, príroda – o poézii Márie Jančovej. Slovenská literatúra, 71(3), 207-235. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.3.2
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature SAS
Publikované: 27. 5. 2024