Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Divadelný text a jeho hlasy. Úvaha o niektorých aspektoch vzťahu medzi divadelným textom a jeho inscenáciou

In: Slovenské divadlo, vol. 70, no. 4
Peter Michalovič
Detaily:
Rok, strany: 2022, 317 - 330
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
transkripcia divadelného textu, sémantická a expresívna intonácia, architektonická forma, zavŕšenie, kompozičná forma
Typ článku: štúdia
O článku:
Štúdia sa zaoberá niektorými aspektmi vzťahu medzi divadelným textom a jeho inscenáciou. Samotný divadelný text nemožno považovať za akýsi nadindividuálny súbor inštrukcií, ktoré autor zanechal v textovej podobe tým, ktorí sa rozhodnú na ich základe realizovať divadelné inscenácie a performancie. Popri inom aj preto, že samotná podoba divadelného textu sa mení, napríklad transkripciou rukopisu, do podoby, ktorá korešponduje s dobovo platnými konvenciami pre aktualizačný prepis nejakého jazyka. Účelom tejto transkripcie je aktualizovať pôvodný jazyk divadelného textu tak, aby bol zrozumiteľný a prijateľný pre iné publikum, a zároveň mohol fungovať aj ako autonómne literárne dielo. Hoci transkripcia môže pôvodný text zmeniť len minimálne, aj tieto minimálne zásahy vyvolávajú zmenu zmyslu divadelného textu. Ďalším faktorom zmeny je transfer napísaného slova do podoby hovoreného slova, pričom v tomto transfere zohráva významnú rolu intonácia, ktorej je venovaná druhá časť štúdie.
Ako citovať:
ISO 690:
Michalovič, P. 2022. Divadelný text a jeho hlasy. Úvaha o niektorých aspektoch vzťahu medzi divadelným textom a jeho inscenáciou. In Slovenské divadlo, vol. 70, no.4, pp. 317-330. 0037-699X. DOI: https://doi.org/10.31577/sd-2022-0022

APA:
Michalovič, P. (2022). Divadelný text a jeho hlasy. Úvaha o niektorých aspektoch vzťahu medzi divadelným textom a jeho inscenáciou. Slovenské divadlo, 70(4), 317-330. 0037-699X. DOI: https://doi.org/10.31577/sd-2022-0022
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav divadelnej a filmovej vedy CVU SAV
Publikované: 19. 12. 2022
Verejná licencia:
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.