Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Mesto a syntax pohybu. Náčrt k flánerstvu ako faktoru výstavby textu v súčasnej slovenskej literatúre

In: Slovenská literatúra, vol. 69, no. 2
Patrik Miskovics Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2022, 114 - 130
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
literárny priestor, mesto, flanér, chodec, palimpsest
literary space, city, flaneur, walker, palimpsest
Typ článku: I. Štúdie / I. Studies
O článku:
Štúdia sa zameriava na štyri literárne texty, ktoré sú analyzované z perspektívy literárneho flanérstva, s dôrazom na kategórie subjektu a mestského priestoru z hľadiska ich vzájomne podmienenej konštitúcie a na parametre mediálnej fixácie flanérskeho aktu. Východiskom pre uvažovanie o textoch je chápanie flanérstva ako spôsobu reorganizácie objektívneho mestského priestoru. Spomienkové prózy Jána Roznera Sedem dní do pohrebu (2009) a Noc po fronte (2010) sú nahliadané v kontexte textového kreovania priestoru Bratislavy ako palimpsestu, v ktorom dochádza k odkrývaniu vrstiev mestskej minulosti v prieniku medzi osobnou pamäťou a veľkými dejinami. Próza Stanislava Rakúsa Temporálne poznámky (1993) je interpretovaná primárne cez prizmu literárneho flanérstva ako spôsobu vzdoru proti disciplinujúcim mechanizmom totalitnej moci, usilujúcej o utilitárne striktnú štrukturáciu priestoru a času. V analýze románu Petra Macsovszkého Mykať kostlivcami (2010) sú zdôraznené aspekty intertextuálne dotovaného zhodnocovania priestoru.
The article takes a look at four literary texts and analyses them from the perspective of literary flaneurship. In doing so, the study accentuates the category of subject and space of the city from the point of view of their mutually given constitution and the parameters of media fixation of the flaneur act. Textual analysis is based on the understanding of flaneurship as a way of reorganising of the objective city space. The article looks at Ján Rozner’s autobiographical novels Sedem dní do pohrebu ([Seven days to the funeral] 2009) and Noc po fronte ([Night after the front] 2010) in the context of textual creation of Bratislava as a palimpsest, uncovering layers of city’s history in the intersection between personal memory and history. Stanislav Rakús’ novel Temporálne poznámky ([Temporal notes] 1993) is read primarily through the prism of literary flaneurship seen as a way of resisting disciplinary mechanisms of totalitarian power attempting at utilitarian structuration of space and time. The analysis of Peter Macsovszky’s Mykať kostlivcami ([Making skeletons dance] 2010) accentuates the intertextual handling of the space.
Ako citovať:
ISO 690:
Miskovics, P. 2022. Mesto a syntax pohybu. Náčrt k flánerstvu ako faktoru výstavby textu v súčasnej slovenskej literatúre. In Slovenská literatúra, vol. 69, no.2, pp. 114-130. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2022.69.2.2

APA:
Miskovics, P. (2022). Mesto a syntax pohybu. Náčrt k flánerstvu ako faktoru výstavby textu v súčasnej slovenskej literatúre. Slovenská literatúra, 69(2), 114-130. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2022.69.2.2
O vydaní:
Vydavateľ: Slovenská literatúra / Slovenská literatúra
Publikované: 14. 3. 2022