Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Romantická predstava o angažovaní sa žien v národnom hnutí a príklad Johany Lehockej

In: Slovenská literatúra, vol. 68, no. 6
Ľubica Schmarcová Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2021, 682 - 690
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
literárny romantizmus, národné hnutie, Slovenské národné noviny, ženská otázka, vzdelanie žien, Štefan Václav Homola, Johana Miloslava Lehocká
Typ článku: IV. Rozhľady / IV. Views
O článku:
Príspevok približuje prostredníctvom dvoch dobových novinových článkov z roku 1846 formovanie názorov na postavenie žien v spoločnosti a najmä na ich začlenenie do aktivít národného hnutia. Na článok evanjelického kňaza Štefana Václava Homolu (1820 – 1881) s názvom Ústavy pre vychovávanie dievčat, nastoľujúcom tému vzdelávania dievčat a žien v slovenskom jazyku, zareagovala Johana Miloslava Lehocká (1810 – 1849), manželka evanjelického kňaza z Liptovského Trnovca, sama literárne činná a aj publikujúca. Romantici sa usilovali ženy „prebudiť“ a povzniesť z nízkej „hmoty“ na vyššiu úroveň národného „ducha“, no zameriavali sa primárne na záujmy národného hnutia, nie na edukáciu žien. J. Lehocká vysunula do popredia nutnosť ženského vzdelávania a potrebu profesionálnej prípravy slovenských učiteliek. V intenciách dobových predstáv o poslaní a funkcii ženy interpretovala zapojenie žien do romantického projektu národa ako povinnosť, zároveň však vecne popísala rôzne limitujúce okolnosti, ktoré ženám bránili v sebarealizácii.
Based on the analysis of two period newspaper articles published in 1846, the contribution provides a glimpse into the shaping of the position of women in society during Romanticism with a special accent on women’s involvement in the national movement. The Protestant priest Štefan Václav Homola (1820 – 1881) published an article addressing girls’ and women’s education in Slovak entitled Ústavy pre vychovávanie dievčat [Institutions for girls’ education]. His text triggered a response from Johana Miloslava Lehocká (1810 – 1849), a published poet and wife of a Protestant priest from Liptovský Trnovec. Period intellectuals aimed at “awakening” the women and elevating them from the low “matter” to the higher level of national “spirit,” but they were primarily concerned with the interests of the national movement, not with women’s education. J. Lehocká accentuated the necessity of educating women and the need for professional training of Slovak women teachers. In her article, Lehocká – in line with period understanding of the function of the woman in society – interpreted the role of women in the Romantic national project as a duty. At the same time, however, she described various limitations that impeded women from self-realization. literary Romanticism, national movement, Slovenské národné noviny [Slovak national newspaper], women’s question, women’s education, Štefan Václav Homola, Johana Miloslava Lehocká
Ako citovať:
ISO 690:
Schmarcová, Ľ. 2021. Romantická predstava o angažovaní sa žien v národnom hnutí a príklad Johany Lehockej. In Slovenská literatúra, vol. 68, no.6, pp. 682-690. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.6.8

APA:
Schmarcová, Ľ. (2021). Romantická predstava o angažovaní sa žien v národnom hnutí a príklad Johany Lehockej. Slovenská literatúra, 68(6), 682-690. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.6.8
O vydaní:
Vydavateľ: Slovenská literatúra / Slovenská literatúra
Publikované: 12. 11. 2021