Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

„Vzdorujúce čítanie“ literatúry 19. storočia

In: Slovenská literatúra, vol. 68, no. 6
Ivana Taranenková Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2021, 661 - 670
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
reprezentácia, literatúra a kultúra 19. storočia, vzdorujúce čítanie
Typ článku: IV. Rozhľady / IV. Views
O článku:
Štúdia sa zameriava na revidujúce prístupy k literárnym a kultúrnym reprezentáciám vyprodukovaným v 19. storočí, epochy, ktorá je dôležitou súčasťou kultúrnej pamäti v slovenskom i európskom kontexte. Upozorňuje na ambivalentnú povahu pretrvávania 19. storočia v súčasnosti, na prítomnosť napätia medzi jeho sprostredkovanosťou reprezentáciami a ich determinujúcim vplyvom na aktuálnu podobu kultúrnej pamäti a jej inštitucionálnych foriem. Súčasťou ich prehodnocovania môže byť nielen poukazovanie na ich konštruovanosť, ale aj zviditeľňovanie marginalizovaných reprezentácií, ktoré sa s etablovanými reprezentáciami konfrontujú a sú nositeľmi opozičných, respektíve alternatívnych významov. Štúdia konfrontuje dva postoje k literatúre a kultúre 19. storočia – subverzívny a afirmatívny. Na príklade reflexie viktoriánskej kultúry ukazuje, ako sa revidujúci prístup, označený pojmom „vzdorujúce čítanie“, stáva zdrojom jej aktualizácie v prítomnosti. Zároveň rekapituluje daný typ revidujúcich prístupov v kontexte slovenskej literárnej historiografie.
The study focuses on revising approaches to literary and cultural representations produced in the nineteenth century, an epoch that is an important part of cultural memory in both domestic and European contexts. It draws attention to the ambivalent nature of the persistence of the 19th Century in the present, in which there is a tension between its mediation by representations and their determining influence on the contemporary shape of cultural memory and its institutional forms. Part of their reassessment may involve not only pointing to their constructed nature, but also making visible marginalised representations that confront and carry oppositional or alternative meanings to the established ones. The study confronts two attitudes to nineteenth-century literature and culture - the subversive and the affirmative. Using the example of reflection on Victorian culture, it shows how a revising approach, a 'resisting reading', becomes a source of its actualization in the present. It also recapitulates this type of revising approaches in the context of Slovak literary historiography. Key words: representation, the culture and literature of the19th Century, resisting reading
Ako citovať:
ISO 690:
Taranenková, I. 2021. „Vzdorujúce čítanie“ literatúry 19. storočia. In Slovenská literatúra, vol. 68, no.6, pp. 661-670. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.6.6

APA:
Taranenková, I. (2021). „Vzdorujúce čítanie“ literatúry 19. storočia. Slovenská literatúra, 68(6), 661-670. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.6.6
O vydaní:
Vydavateľ: Slovenská literatúra / Slovenská literatúra
Publikované: 12. 11. 2021