Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Funkcia intratextuálnych a intertextuálnych väzieb v poetologickom systéme debutu Ivany Dobrakovovej Prvá smrť v rodine

In: Slovenská literatúra, vol. 68, no. 5
Marcel Forgáč Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2021, 514 - 528
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
Ivana Dobrakovová, intratextualita, intertextualita, implikovaný autor, autobiografickosť
Typ článku: I. Štúdie / I. Studies
O článku:
Štúdia analyzuje funkčné uplatnenie intratextuálnych a intertextuálnych väzieb v prozaickom debute Ivany Dobrakovovej Prvá smrť v rodine (2009). Východiskovo je v nej zohľadnený základný princíp autorkinej poetiky, pomenovaný ako princíp rozpadu. Uplatnenie intratextuálnych postupov spôsobuje stratu poviedkového charakteru zbierky a zároveň vedie k posilneniu figúry monoperspektívneho naratívneho vedomia. Jeho dominantná pozícia relativizuje význam postáv a situačne konštituovaných rozprávačských foriem vo vzťahu k tematicko-problémovému horizontu diela. Uplatnenie intertextuality následne kontaminuje prejav monoperspektívneho naratívneho vedomia nepôvodnosťou, čím ho znehodnocuje. Princíp rozpadu preto vedie k zdôrazneniu prítomnosti implikovaného autora, pomocou ktorého dochádza k posilneniu autobiografického aspektu literárnych fikcií I. Dobrakovovej. Figúra implikovaného autora, ktorá nikdy nie je totožná s reálnym autorom, je v uvažovanom kontexte produktívna tým, že je z jednej strany plne určená poetikou textu, z druhej strany však vyzýva k recepčnej zámene s empirickým autorom. Poetika uplatnená v analyzovanej próze tým vytvára podmienky pre váhanie medzi fikčným a referenčným čítaním.
The article analyses the function of intra- and intertextual references in Ivana Dobrakovová’s first book Prvá smrť v rodine (First death in the family, 2009), taking the principle of disintegration as the basic principle of Dobrakovová’s writing. As a result of author’s intratextual work, the texts transgress the genre of short story and foreground the monoperspectival narrative consciousness. This in turn leads to a pronounced relativisation of the position of the narrative category of character and to situationally constituted narrative forms as related to the “theme-problem” horizon of the work. Intertextual work, on the other hand, contaminates the monoperspectival narrative consciousness and in this way disqualifies it. The principle of disintegration leads to an accentuation of the presence of the implied author which in turn makes the text seem more autobiographical. The figure of the implied author (which can never be identified with the empirical writer) is aesthetically productive: although it is fully governed by the poetics of the text, it also allows the readers to evoke the empirical author. The poetics thus creates conditions for ambivalence – the analysed texts can be read both as fiction and as autobiography. Key words: Ivana Dobrakovová, intratextuality, intertextuality, implied author, autobiography
Ako citovať:
ISO 690:
Forgáč, M. 2021. Funkcia intratextuálnych a intertextuálnych väzieb v poetologickom systéme debutu Ivany Dobrakovovej Prvá smrť v rodine. In Slovenská literatúra, vol. 68, no.5, pp. 514-528. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.5.3

APA:
Forgáč, M. (2021). Funkcia intratextuálnych a intertextuálnych väzieb v poetologickom systéme debutu Ivany Dobrakovovej Prvá smrť v rodine. Slovenská literatúra, 68(5), 514-528. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.5.3
O vydaní:
Vydavateľ: Slovenská literatúra / Slovenská literatúra
Publikované: 9. 9. 2021