Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Poetika a estetika modernizmu v dvoch komorných hrách Vladimíra Hurbana Vladimírova z prvého desaťročia 20. storočia (Keď sa schladí, 1905; Boj, 1907)

In: Slovenská literatúra, vol. 68, no. 5
Katarína Cupanová Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2021, 529 - 548
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
modernistická dráma, Vladimír Hurban Vladimírov, symbolizmus, impresionizmus, dramatický subjekt, synestézia
Typ článku: II. Rozhľady / II. Views
O článku:
Štúdia ponúka interpretačné čítanie dvoch jednoaktových dramatických textov Vladimíra Hurbana Vladimírova (1884 – 1950) s témou lásky: Keď sa schladí... (1905) a Boj (1907). Ide o hry s výraznou tendenciou k modernistickej poetike: dramatická výpoveď sa v nich subjektivizuje (rovnaký moment definuje aj poéziu a prózu slovenskej moderny z prelomu 19. a 20. storočia), je štylizovaná ako symbolická, dejová zložka je oslabená, v popredí je evokácia psychického a citového prežívania človeka. Presun ťažiska dramatickej výpovede do oblasti vnútorného života je výrazne spojený s problematizáciou kategórií subjektu (interný dramatický subjekt) a času (významotvorná práca s temporálnym rámcom), a na úrovni kompozície aj kompaktnosti a celistvosti výpovede. Do popredia sa dostáva fragment, neukončenosť, otvorený koniec. Dramatický potenciál klasickej drámy je kondenzovaný do fragmentárneho žánru jednoaktovky. Prieniky umeleckých smerov (symbolizmus, impresionizmus, secesia) a technika synestézie dovoľujú sledovať prelínanie mnohotvárnych umeleckých postupov a literárnych techník, použitých na nuansované stvárnenie dominantných osobných a subjektívnych tém.
The article provides a close reading of two one-act plays on love by Vladimír Hurban Vladimírov (1884 – 1950): Keď sa schladí (When it gets colder, 1905) and Boj (Fight, 1907). The plays were significantly influenced by Modernist poetics: they are markedly subjective (the same applies to Modernist Slovak poetry and fiction in the late 19th and early 20th centuries), stylised as symbolic, the plot is pushed to the background, and psychological and emotional life of the heroes is foregrounded. Accentuating inner life in drama is intimately connected with the problem of the categories of the subject (internal dramatic subject) and time (temporal frame bearing meaning) and, on the level of composition, also with the degree of compactness and unity. The composition of the plays is fragmentary and discontinuous and they tend towards open endings. The dramatic potential of classical drama got distilled into the fragmentary genre of one-act play. Overlaps of artistic styles (Symbolism, Impressionism, Secession) and the technique of synaesthesia result in an overlap of various artistic methods and techniques which were used to achieve a nuanced realisation of prominent personal and subjective themes. Key words: Modernist drama, Vladimír Hurban Vladimírov, Symbolism, Impressionism, dramatic subject, synaesthesia
Ako citovať:
ISO 690:
Cupanová, K. 2021. Poetika a estetika modernizmu v dvoch komorných hrách Vladimíra Hurbana Vladimírova z prvého desaťročia 20. storočia (Keď sa schladí, 1905; Boj, 1907). In Slovenská literatúra, vol. 68, no.5, pp. 529-548. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.5.4

APA:
Cupanová, K. (2021). Poetika a estetika modernizmu v dvoch komorných hrách Vladimíra Hurbana Vladimírova z prvého desaťročia 20. storočia (Keď sa schladí, 1905; Boj, 1907). Slovenská literatúra, 68(5), 529-548. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.5.4
O vydaní:
Vydavateľ: Slovenská literatúra / Slovenská literatúra
Publikované: 9. 9. 2021