Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Obraz Bratislavy v dramatickej tvorbe Viliama Klimáčka

In: Slovenská literatúra, vol. 68, no. 3
Nora Nagyová Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2021, 314 - 324
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
Viliam Klimáček, mestský priestor, dramatický text, Bratislava, socializmus
Typ článku: II. Štúdie / II. Studies
O článku:
Cieľom štúdie je načrtnúť problematiku toposu mesta v dráme, cez podoby literárnej reprezentácie Bratislavy v dramatickej tvorbe Viliama Klimáčka, konkrétne na príkladoch hier Ginsberg v Bratislave (Beat Generation 1965) (2008) a Socík, sladký socík (alkoholický sprievodca socialistickou Bratislavou) (2016), ktoré sú výrazne späté s érou socializmu. V úvodnej časti sa pozornosť sústreďuje na dramatikov osobný vzťah k Bratislave a na konkrétne miesta, ktoré sa vyskytujú v oboch divadelných hrách. Časť venovaná základným teoretickým východiskám problematiky priestoru v literatúre a dráme poukazuje predovšetkým na špecifickú štrukturáciu dramatického textu na základe striktného vymedzenia a na dvojdomosť drámy, ktoré majú zásadný vplyv na problematické zobrazenie urbánneho prostredia. Zachytenie mestského priestoru vo vybraných dramatických textoch je v určitých prípadoch konfrontované s ich inscenačnými podobami, ktoré sú značne rozdielne. To opätovne dokazuje fakt dvojitého možného zamerania dramatického textu, ktorý je síce fixovaný literárne, ale určený zväčša k neliterárnej existencii.
The aim of the article is to outline the problem of the urban topos in dramatic writing. The analysis is conducted on two plays by Viliam Klimáček, namely his Ginsberg v Bratislave (Beat Generation 1965) [Ginsberg in Bratislava (Beat Generation 1965); 2008] and Socík, sladký socík (alkoholický sprievodca socialistickou Bratislavou) [Socialism, sweet socialism (An alcoholic guide to socialist Bratislava); 2016] both of which deal with the socialist era. The introductory part of the article concentrates on Klimáček’s personal relationship to Bratislava and on specific locations portrayed in the two plays. The section devoted to the basic theoretical foundations of the problem of space in literature and drama concentrates mainly on the structuring of the dramatic text. It addresses the specific character of such a text as well as its dual form of existence (as a written text and as a stage production) that substantially influence the problematic portrayal of the urban setting. The textual handling of the space is confronted with its stage realisation which differs from the written form of the play. The differences once again testify to the dual character of the dramatic text which is written as a literary piece, but is prototypically realised on the stage. Key words: Viliam Klimáček, urban space, dramatic text, Bratislava, socialism
Ako citovať:
ISO 690:
Nagyová, N. 2021. Obraz Bratislavy v dramatickej tvorbe Viliama Klimáčka. In Slovenská literatúra, vol. 68, no.3, pp. 314-324. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.3.10

APA:
Nagyová, N. (2021). Obraz Bratislavy v dramatickej tvorbe Viliama Klimáčka. Slovenská literatúra, 68(3), 314-324. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.3.10
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature of the Slovak Academy of Sciences
Publikované: 10. 5. 2021