Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Radikálne premeny Bratislavy (v poézii od roku 1945 do konca päťdesiatych rokov)

In: Slovenská literatúra, vol. 68, no. 3
Viliam Nádaskay Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2021, 276 - 287
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
slovenská literatúra 20. storočia, poézia päťdesiatych rokov 20. storočia, socialistický realizmus, literatúra mesta, utópia
Typ článku: II. Štúdie / II. Studies
O článku:
Bratislava prešla po druhej svetovej vojne radikálnou prestavbou, rovnako priestorovou, ako aj ideologickou. Priestorová prestavba mesta sa premietala do poézie a jej obraznosti v socialistickom významovom kóde. Štúdia je zameraná na preskúmanie a zhodnotenie nových významov, ktoré v tomto procese nadobudla Bratislava ako symbolický priestor dejinných udalostí a ich dopadov na život obyvateľstva. Východiskom je premisa Henriho Lefebvra, ktorá hovorí, že každá revolúcia musí zmeniť a vybudovať aj priestor, inak nenapĺňa svoj potenciál. Prieskum umeleckého zobrazenia Bratislavy v štúdii dopĺňajú urbanisticko-sociologické reflexie socialistického mestského priestoru, rovnako aj semiotické práce Vladimíra Macuru a Daniely Hodrovej. V tomto ohľade možno básnické reprezentácie hlavného mesta rozdeliť podľa troch aspektov: historického, budovateľského a súkromného. Podľa nich sa tu vytvára polarizácia mestského centra a periférie a prekódovania ich významov. Smeruje sa tak k obrazu mesta ako typu utópie, v prípade Bratislavy v prebiehajúcom procese (re)konštrukcie. Načrtnutie dobového obrazu v špecificky básnickej tvorbe by malo prispieť k celistvejšiemu náhľadu na symbolický význam Bratislavy v kultúrnej pamäti 20. storočia.
After the Second World War, Bratislava underwent a radical spatial and ideological reconstruction. The reconstruction of the city was projected into poetry and its imagery in the socialist semantic code. The article focuses on the analysis and evaluation of the new meanings Bratislava as a symbolic space of historical events (and their influence on the daily life of its inhabitants) acquired during the post-war reconstruction process. The article builds on Henri Lefebvre’s thesis that states that every revolution must also alter and create its own space, otherwise it does not fully utilise its potential. Investigations into the artistic representations of Bratislava are complemented by urbanist and sociological reflections on socialist urban space, as well as semiotic works of Vladimír Macura and Daniela Hodrová. In this respect, poetic representations of Slovakia’s capital city may be divided according to three aspects: historical, reconstruction and private. These polarise the space into the city centre and periphery and recode their meanings. The image of the city is thus inclined towards a certain type of utopia – in the specific case of Bratislava it is a utopia in mid-(re)construction. Capturing the period image of the city as outlined in the 1950s poetry aims at contributing to the more complex picture of the symbolic meaning of Bratislava in the cultural memory of the 20th century. 20th century Slovak literature, 1950s poetry, socialist realism, urban literature, utopia
Ako citovať:
ISO 690:
Nádaskay, V. 2021. Radikálne premeny Bratislavy (v poézii od roku 1945 do konca päťdesiatych rokov). In Slovenská literatúra, vol. 68, no.3, pp. 276-287. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.3.7

APA:
Nádaskay, V. (2021). Radikálne premeny Bratislavy (v poézii od roku 1945 do konca päťdesiatych rokov). Slovenská literatúra, 68(3), 276-287. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.3.7
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature of the Slovak Academy of Sciences
Publikované: 10. 5. 2021