Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Kolumbus na Slovensku alebo O vlastnom zvuku mesta Portrét Bratislavy z pera Leopolda Wolfganga Rochowanského

In: Slovenská literatúra, vol. 68, no. 3
Jozef Tancer Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2021, 263 - 275
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
geografie zmyslov, flanér, multisenzorický obraz mesta, mestský text
sensuous geographies, flaneur, multi-sensorial image of the city, urban text
Typ článku: II. Štúdie / II. Studies
O článku:
Príspevok analyzuje obraz Bratislavy v etnograficko-literárnom cestopise Kolumbus na Slovensku, ktorý vydal rakúsky spisovateľ Leopold Wolfgang Rochowanski (1888 – 1961) v roku 1936. Vychádzajúc z koncepcie geografií zmyslov (Paul Rodaway) si všíma, akým spôsobom Rochowanski prepája flanérsky pohľad na mesto so zmyslovými vnemami, najmä chuťou, zvukom a zrakom a konštruuje „vlastný tón mesta“, t. j. jedinečné špecifikum Bratislavy. Optika flanéra podmieňuje tak obsahové prvky, z ktorých sa obraz mesta skladá (kaviarne, viechy, reštaurácie), ako aj fragmentárny spôsob rozprávania, kombinujúci anekdoty, legendy, príhody a reflexie rozprávača s historicko-etnografickým odborným výkladom. Dôrazom na kultúrnu a jazykovú heterogénnosť prispieva Rochowanski k sémantickému otvoreniu bratislavského mestského textu. V dobovom politickom kontexte a v kontexte vzniku diela však zároveň niektoré jeho významové vrstvy ignoruje, resp. marginalizuje (obraz Židov), čím mestský text redukuje. Rochowanski vytvára obraz Bratislavy ako komplexne kódovaný priestor imaginácie, v ktorom sa z pohľadu vnímania mesta nedajú od seba oddeliť materiálne a nemateriálne (imaginárne) vrstvy mestského palimpsestu.
The article analyses the image of Bratislava in the 1936 ethnographic-literary travelogue Columbus in der Slowakei [Columbus in Slovakia] by the Austrian author Leopold Wolfgang Rochowanski (1888 – 1961). Drawing on Paul Rodaway’s sensuous geographies, the article takes a look at how Rochowanski connects the flaneur’s view of the city with sensual perception, especially taste, sound and vision and constructs the “city’s specific tone” – a unique flavour of Bratislava. Flaneur’s view determines both the elements from which the image of the city is composed (cafés, wine bars, restaurants) and the fragmentary narrative techniques that combine anecdotes, legends, stories and musings of the narrator with historical-ethnographic discourse. Rochowanski accentuates cultural and linguistic heterogeneity of the place and in doing so semantically opens Bratislava’s urban text. As the result of period political context, however, he also ignores or marginalises some of the semantic layers of the city (portrayal of Jews) and in effect reduces the urban text. Rochowanski portrays Bratislava as a space of imagination coded in a complex way. From the point of view of perception, this prevents the separation of material and non-material (imaginary) layers of the urban palimpsest.
Ako citovať:
ISO 690:
Tancer, J. 2021. Kolumbus na Slovensku alebo O vlastnom zvuku mesta Portrét Bratislavy z pera Leopolda Wolfganga Rochowanského. In Slovenská literatúra, vol. 68, no.3, pp. 263-275. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.3.6

APA:
Tancer, J. (2021). Kolumbus na Slovensku alebo O vlastnom zvuku mesta Portrét Bratislavy z pera Leopolda Wolfganga Rochowanského. Slovenská literatúra, 68(3), 263-275. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.3.6
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature of the Slovak Academy of Sciences
Publikované: 10. 5. 2021