Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Poézia Andreja Sládkoviča v hudobnej tvorbe slovenských skladateľov

In: Slovenská literatúra, vol. 68, no. 2
Kristína Gotthardtová Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2021, 135 - 144
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
poézia, hudobná adaptácia, kompozičné prístupy, hudobné žánre, vzťah slova a hudby
Typ článku: II. Štúdie / II. Studies
O článku:
Poézia Andreja Sládkoviča (1820 – 1872) sa stala pre viacerých slovenských hudobných skladateľov silným inšpiračným zdrojom. Výber básnickej predlohy, motivácia k jej hudobnému spracovaniu aj kompozičné prístupy sa v historickom vývine odlišovali. V 19. storočí dominovalo spracovanie jeho kratších básní pre spevácke zbory a capella na pozadí ideí národnej emancipácie (J. L. Bella, A. H. Krčméry, M. Francisci). Obdobie 20. storočia prinieslo väčšiu rozmanitosť v kompozičných prístupoch za pomerne zúženého výberu básnických predlôh. Predmetom analýzy sú skladby, ktoré zasahujú do viacerých hudobno-žánrových oblastí: od hudobného spracovania básne Marína pre spevácky zbor a capella (Andrej Očenáš, 1957) cez vokálno-inštrumentálne oratórium Cyril a Metod (Tibor Andrašovan, 1987) až po hudobné divadlo, scénickú hudbu a multimediálnu kompozíciu. Na príklade básne Detvan sú priblížené tri rôzne autorské prístupy k jej hudobnej adaptácii. Ak opera Viliama Figuša-Bystrého (premiéra 1928) dokladá hudobné myslenie konca 19. storočia na reprezentatívnom hudobno-scénickom žánri, ďalšie dve kompozície poukazujú na využitie progresívnych kompozičných techník druhej polovice 20. storočia na báze hudby úžitkového typu (Bartolomej Urbanec, 1963; Tadeáš Salva, 1975).
The poetry of Andrej Sládkovič (1820 – 1872) has become a strong source of inspiration for several Slovak musical composers. Their motivation, choice of poems and compositional approaches varied in time. In the 19th century, adaptations of Sládkovič’s shorter poems for a cappella choirs were popular (J. L. Bella, A. H. Krčméry, M. Francisci). The ideas of national emancipation formed the background for these. In the 20th century, greater variance in compositional approaches can be observed. However, these were based on a smaller number of the poems. The article analyses concretisations of various musical genres from the musical adaptation (of the long poem Marína) for an a cappella choir (Andrej Očenáš, 1957) and vocal-instrumental oratorio (Cyril a Metod – Constantine and Methodius, Tibor Andrašovan, 1987) through musical theatre and scenic music to multimedia composition. It takes a closer look at three adaptations of Detvan and describes the different authorial handlings of the poem. While Viliam Figuš-Bystrý’s opera (premiered 1928) illustrates the musical thinking of the late 19th century on a representative genre, the further two point to the use of progressive compositional techniques of the second half of the 20th century and represent utility music (Bartolomej Urbanec, 1963; Tadeáš Salva, 1975). Key words: poetry, musical adaptation, compositional approaches, musical genres, relationship between word and music
Ako citovať:
ISO 690:
Gotthardtová, K. 2021. Poézia Andreja Sládkoviča v hudobnej tvorbe slovenských skladateľov. In Slovenská literatúra, vol. 68, no.2, pp. 135-144. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.2.5

APA:
Gotthardtová, K. (2021). Poézia Andreja Sládkoviča v hudobnej tvorbe slovenských skladateľov. Slovenská literatúra, 68(2), 135-144. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.2.5
O vydaní:
Vydavateľ: Slovenská literatúra
Publikované: 6. 4. 2021