Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

K novým cestám Hlbinovej poézie

In: Slovenská literatúra, vol. 68, no. 1
Peter Tollarovič Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2021, 19 - 39
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
Pavol Gašparovič Hlbina, katolícka moderna, slovenská avantgarda, poetizmus, surrealizmus, čistá poézia
Typ článku: I. Štúdie / Studies
O článku:
Štúdia sa zaoberá básnickou tvorbou Pavla Gašparoviča Hlbinu v druhej polovici tridsiatych rokov 20. storočia, keď autor patril medzi najproduktívnejších slovenských básnikov, recenzentov, prekladateľov a literárnych estetikov. Sleduje príčiny zmien v jeho dovtedajšej poetike, ktoré sa prejavili najmä v zbierke Dúha (1937) a taktiež jeho vzťahy s blízkym spolupracovníkom Rudolfom Dilongom (1905 – 1986), predovšetkým v kontexte ich redaktorskej činnosti v časopisoch blízkych katolíckej moderne (Postup a Prameň). Načrtáva kontúry autorovej poézie v kontexte slovenskej modifikácie poetizmu a mapuje jeho stanoviská k surrealizmu. V čase publikovania zbierky Dúha (1937) totiž Hlbina sústredene sledoval vzmáhajúce sa surrealistické tendencie v slovenskom literárnom prostredí a venoval im aj početné úvahy. Táto zbierka zároveň predstavuje moderný pól jeho poézie. Druhým pólom je náboženská poézia; tento typ poetiky uplatnil pri spolupráci na rozsiahlom projekte Spolku sv. Vojtecha, ktorým bol Jednotný katolícky spevník vydaný v roku 1937.
The paper deals with the poetry of Pavol Gašparovič Hlbina written in the second half of the 1930s, when the author was one of the most productive Slovak poets, reviewers, translators and literary aestheticians. It traces the causes of changes in his poetics used especially in the collection of poems Dúha (The Rainbow, 1937) and also his relations to his close collaborator Rudolf Dilong (1905 – 1986), mainly in the context of their editorial activities in the magazines associated with Catholic Modernism (Postup a Prameň). It outlines the author´s poetry in the context of Slovak modification of poetism and maps his views on surrealism. When the collection Dúha (The Rainbow, 1937) was published, Hlbina was closely following the rising surrealist tendencies in the Slovak literary environment and writing numerous reflections on them. This collection of poems also represents the modern variant of his poetry. The other variant is religious poetry; this type of poetics was used when cooperating on an extensive project of St Adalbert Association, which was the Unified Catholic Hymnbook published in 1937. Key words: Pavol Gašparovič Hlbina, Catholic Modernism, Slovak avant-garde, poetism surrealism, pure poetry
Ako citovať:
ISO 690:
Tollarovič, P. 2021. K novým cestám Hlbinovej poézie. In Slovenská literatúra, vol. 68, no.1, pp. 19-39. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.1.2

APA:
Tollarovič, P. (2021). K novým cestám Hlbinovej poézie. Slovenská literatúra, 68(1), 19-39. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.1.2
O vydaní:
Vydavateľ: Slovenská literatúra
Publikované: 25. 2. 2021