In: Slovenská literatúra, vol. 66, no. 4
Detaily:
Rok, strany: 2019, 247 - 257
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
kognitívna literárna
veda, literárnosť, kognitívna
recepčná estetika, čitateľ, racionálne
a intuitívne vnímanie metafory // cognitive literary studies, literariness, cognitive reader-response criticism, reader, rational and intuitive reception of meta
Typ článku: I. Štúdie / Studies
Typ dokumentu: štúdia / study
DOI: https://doi.org/--
O článku:
Prvá časť štúdie sa zaoberá základnými pojmami, cieľmi, podmienkami a subdisciplínami kognitívnej literárnej vedy (kapitoly I. – III.). Druhá časť príspevku pojednáva o pojmoch literatúry a literárnosti (kapitoly IV. – V.). Práve literárnosť (Roman Jakobson) je rozhodujúca pre literatúru a konštituuje literárnu vedu ako vedeckú disciplínu. Teoretizovanie o kvalite literárnosti si vyžaduje empirickú a experimentálnu argumentáciu. Preto na rozdiel od tradičnej recepčnej estetiky, sa kognitívna teória recepčnej estetiky (cognitive reader-response theory) zameriava na individuálneho, aktívneho čitateľa. Kuzmíkovej experimentálna štúdia o metafore naznačuje, že pri riešení /porozumení literárnych metafor existuje rozdiel medzi racionálnymi a intuitívnymi (zážitkovými) osobnosťami. Keďže metafora je prominentným nástrojom literárnosti, môžeme predpokladať, že sa racionálnejší ľudia líšia od intuitívnejších aj vo výsledkoch ohľadom celkovej literárnej recepcie. Empirické skúmanie literárnej komunikácie má ambíciu poskytnúť vedeckejšie a konkrétnejšie údaje pre teóriu literárnosti než poskytli ne-empirické, špekulatívne interpretácie a modely.
The first part of the paper (Sections I. – III.) deals with the basic concepts, aims, conditions
and subdisciplines of cognitive literary science. The second part of the paper
(Sections IV. –V.) discusses concepts of literature and literariness. It is literariness
(Roman Jakobson) that is crucial for literature and constitutes literary studies as the
scientific discipline. Theorizing quality of literariness requires empirical and experimental
argumentation. That is why, contrary to the traditional reader-response theory,
the cognitive reader-response theory focuses on the individual, active reader.
Kuzmíková´s experimental metaphor study indicates that in solving/understanding
literary metaphors there is a difference between rational and intuitive (experiential)
personalities. As metaphor is the prominet tool of literariness, we can presuppose
that more rational and more intuitive people differ also in general literary reception
outcomes. The empirical examination of literary communication has an ambition to
give more scientific and specific data for the literariness theory then non-empirical,
speculative interpretations and models have provided.
Ako citovať:
ISO 690:
Kuzmíková, J. 2019. Stručný úvod do kognitívnej literárnej vedy a problematiky literárnosti. In Slovenská literatúra, vol. 66, no.4, pp. 247-257. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
APA:
Kuzmíková, J. (2019). Stručný úvod do kognitívnej literárnej vedy a problematiky literárnosti. Slovenská literatúra, 66(4), 247-257. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Vydavateľ: Slovenská literatúra
Publikované: 20. 9. 2019