Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV, v. v. i.
Názov témy
Metakognitívna intervencia zameraná na zlepšenie komplexného riešenia problémov
Program DŠ
Psychológia zdravia
Rok prijímania
2025
Meno školiteľa/-ky
Mgr. Kamila Urban, PhD.
Kontakt:
Prijímajúca škola
Fakulta sociálnych a ekonomických vied UK
Stručná anotácia
Tento doktorandský projekt skúma, ako môže výučba metakognitívnych stratégií zlepšiť schopnosti detí riešiť komplexné, nejednoznačne definované problémy súvisiace so zdravím. Žiaci v 3. až 5. ročníku čelia rôznym výzvam v oblasti zdravia – napríklad pri výbere vyvážených jedál, podpore sociálno-emocionálnej pohody a zvládaní stresu. Tieto úlohy môžu byť v takom mladom veku prekvapivo náročné, keďže si vyžadujú zváženie viacerých faktorov. Metakognícia – teda uvedomovanie si a regulácia vlastných kognitívnych procesov – zohráva kľúčovú úlohu pri pomáhaní deťom plánovať, monitorovať a prispôsobovať stratégie na riešenie týchto reálnych zdravotných dilem. Vďaka explicitnému vyučovaniu metakognitívnych stratégií môžu pedagógovia viesť žiakov k premýšľaniu o vlastnom rozhodovaní, k vyhodnocovaniu dôsledkov rôznych volieb a k prenášaniu týchto zručností do ďalších situácií. Cieľom tohto projektu je (1) navrhnúť a zrealizovať intervenciu postavenú na výučbe metakognitívnych stratégií prispôsobených žiakom základnej školy, ktorí riešia problémy orientované na psychológiu zdravia, a (2) preskúmať, ako rozvíjanie metakognitívnych zručností ovplyvňuje úspešnosť detí pri riešení problémov aj ich zdravotné správanie. V konečnom dôsledku si tento projekt kladie za cieľ vybaviť deti sebaregulačnými nástrojmi nevyhnutnými na prijímanie informovaných, adaptívnych rozhodnutí týkajúcich sa ich zdravia.