Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Témy doktorandského štúdia

Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV, v. v. i.

Názov témy
Metakognitívna intervencia zameraná na zlepšenie komplexného riešenia problémov
Program DŠ
Psychológia zdravia
Rok prijímania
2025
Meno školiteľa/-ky
Mgr. Kamila Urban, PhD.
Kontakt:
Prijímajúca škola
Fakulta sociálnych a ekonomických vied UK
Stručná anotácia
Tento doktorandský projekt skúma, ako môže výučba metakognitívnych stratégií zlepšiť schopnosti detí riešiť komplexné, nejednoznačne definované problémy súvisiace so zdravím. Žiaci v 3. až 5. ročníku čelia rôznym výzvam v oblasti zdravia – napríklad pri výbere vyvážených jedál, podpore sociálno-emocionálnej pohody a zvládaní stresu. Tieto úlohy môžu byť v takom mladom veku prekvapivo náročné, keďže si vyžadujú zváženie viacerých faktorov. Metakognícia – teda uvedomovanie si a regulácia vlastných kognitívnych procesov – zohráva kľúčovú úlohu pri pomáhaní deťom plánovať, monitorovať a prispôsobovať stratégie na riešenie týchto reálnych zdravotných dilem. Vďaka explicitnému vyučovaniu metakognitívnych stratégií môžu pedagógovia viesť žiakov k premýšľaniu o vlastnom rozhodovaní, k vyhodnocovaniu dôsledkov rôznych volieb a k prenášaniu týchto zručností do ďalších situácií. Cieľom tohto projektu je (1) navrhnúť a zrealizovať intervenciu postavenú na výučbe metakognitívnych stratégií prispôsobených žiakom základnej školy, ktorí riešia problémy orientované na psychológiu zdravia, a (2) preskúmať, ako rozvíjanie metakognitívnych zručností ovplyvňuje úspešnosť detí pri riešení problémov aj ich zdravotné správanie. V konečnom dôsledku si tento projekt kladie za cieľ vybaviť deti sebaregulačnými nástrojmi nevyhnutnými na prijímanie informovaných, adaptívnych rozhodnutí týkajúcich sa ich zdravia.