Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV, v. v. i.
Názov témy
Rozvoj metakognície pri komplexnom riešení problémov pomocou generatívnej umelej inteligencie u študujúcich medicíny
Program DŠ
Psychológia zdravia
Rok prijímania
2025
Meno školiteľa/-ky
Mgr. Kamila Urban, PhD.
Kontakt:
Prijímajúca škola
Fakulta sociálnych a ekonomických vied UK
Stručná anotácia
Konzultant: PhDr. Marek Urban, PhD.
Tento doktorandský projekt skúma, ako môže výučba metakognitívnych stratégií podporovaná veľkými jazykovými modelmi (LLM) ako adaptívnymi tútormi zlepšiť komplexné riešenie problémov (CPS) medzi študujúcimi medicíny. Tým, že pomáhajú budúcim lekárom a lekárkam uvedomovať si a regulovať svoje myšlienkové procesy, títo tútori na báze umelej inteligencie vedú študujúcich k tomu, aby uvažovali o svojom pokroku, upravovali stratégie a posilňovali základné metakognitívne zručnosti (napr. plánovanie, monitorovanie, reguláciu a sebahodnotenie). Ich personalizovaná spätná väzba v reálnom čase má za cieľ zlepšiť využívanie metakognitívnych kompetencií v rôznych a často nepredvídateľných kontextoch, s ktorými sa stretávame v lekárskej odbornej príprave a klinickej praxi.
V rámci psychológie zdravia je schopnosť autoregulácie, riadenia komplexných klinických informácií a prijímania informovaných rozhodnutí základom efektívnej starostlivosti o pacientov a pacientky. Zlepšením metakognitívnych schopností u študujúcich sa projekt snaží zlepšiť nielen akademické výsledky, ale aj dlhodobé klinické výsledky. Predpokladané výstupy zahŕňajú vývoj a hodnotenie intervencie metakognitívnych stratégií s podporou LLM, ktoré poskytnú empirické poznatky o vplyve výučby riadenej umelou inteligenciou na CPS. Okrem toho táto práca ponúkne praktické odporúčania pre pedagógov a pedagogičky, riaditeľov programov a školiteľov, ktorých cieľom je integrovať spätnú väzbu založenú na AI do študijných programov v prospech budúcich zdravotníckych pracovníkov.
Tento doktorandský projekt skúma, ako môže výučba metakognitívnych stratégií podporovaná veľkými jazykovými modelmi (LLM) ako adaptívnymi tútormi zlepšiť komplexné riešenie problémov (CPS) medzi študujúcimi medicíny. Tým, že pomáhajú budúcim lekárom a lekárkam uvedomovať si a regulovať svoje myšlienkové procesy, títo tútori na báze umelej inteligencie vedú študujúcich k tomu, aby uvažovali o svojom pokroku, upravovali stratégie a posilňovali základné metakognitívne zručnosti (napr. plánovanie, monitorovanie, reguláciu a sebahodnotenie). Ich personalizovaná spätná väzba v reálnom čase má za cieľ zlepšiť využívanie metakognitívnych kompetencií v rôznych a často nepredvídateľných kontextoch, s ktorými sa stretávame v lekárskej odbornej príprave a klinickej praxi.
V rámci psychológie zdravia je schopnosť autoregulácie, riadenia komplexných klinických informácií a prijímania informovaných rozhodnutí základom efektívnej starostlivosti o pacientov a pacientky. Zlepšením metakognitívnych schopností u študujúcich sa projekt snaží zlepšiť nielen akademické výsledky, ale aj dlhodobé klinické výsledky. Predpokladané výstupy zahŕňajú vývoj a hodnotenie intervencie metakognitívnych stratégií s podporou LLM, ktoré poskytnú empirické poznatky o vplyve výučby riadenej umelou inteligenciou na CPS. Okrem toho táto práca ponúkne praktické odporúčania pre pedagógov a pedagogičky, riaditeľov programov a školiteľov, ktorých cieľom je integrovať spätnú väzbu založenú na AI do študijných programov v prospech budúcich zdravotníckych pracovníkov.