Obsah
Režisér Jozef Prážmári vo svetle archívu Štefana Hudáka, strany: 14-23 Full text
Marek Cpin a jeho návraty k avantgardě, strany: 24-34 Full text
Oceľ a obrazovky, strany: 36-47 Full text
Divadlo pohybu a Viliam Dočolomanský, strany: 48-59 Full text
Romeo Castellucci: potreba divadla, strany: 60-68 Full text
Keď kráter začne dýchať... umením, strany: 140-149 Full text
Slovensko (a to jeho teátro), strany: 150-165 Full text
Koniec umenia postmoderny a výzvy novej epistémy, strany: 180-191 Full text
Divadelní inscenace prismatem objektově orientované ontologie, strany: 192-201 Full text
Multimédia a divadlo, strany: 202-216 Full text
Specifika Suzukiho hereckého tréninku a jejich účinek, strany: 218-234 Full text
Perspektívy financovania profesionálneho divadla na Slovensku, strany: 286-307 Full text
Údaje
Vydavatelia: Centrum vied o umní Slovenskej akadémie vied , Ústav divadelnej a filmovej vedy
Typ knihy: editorovaná kniha
Publikované: 29. 12. 2023
Rok vydania: 2023
Miesto vydania: Banská Bystrica
Počet strán: 312
Jazyk: slovenský, anglický
ISBN 978-80-971155-5-5 (online)
O kapitole
In: Divadlo pre 21. storočie: Zborník vedeckých príspevkov z medzinárodnej Banskobystrickej teatrologickej konferencie
Tamara Vajdíková
Koncept generatívnej kreativity v divadelných textoch písaných umelou inteligenciou
Umelá inteligencia dostáva v posledných rokoch množstvo schopností, ktoré sú aj v oblasti divadelnej tvorby predzvesťou budúcnosti. V súčasnosti vzniká viacero paralelných projektov, v ktorých autorom predlohy - divadelného a následne aj
inscenačného textu - sú tzv. veľké jazykové modely, teda textová generatívna forma umelej inteligencie. Príkladom sú v našom kontexte najmä české projekty TheAiTre s hrami Když robot píše hru a Prostoupení a Plai Prague s hrou The Prague Clockwork Cabaret, na ktoré je výskum k tomuto príspevku orientovaný. Zameriame sa na analýzu takto vytvorených textov, ktoré boli následne inscenované prostredníctvom ľudskej tvorby. Štúdia prináša analytický pohľad spočívajúci v aplikácii súčasnej mediálnej teórie, najmä textov Margaret A. Boden, ktorá sa zaoberá otázkou kreativity umelej inteligencie, s dôrazom na komparáciu medzi živým a syntetickým (počítačom generovaným) obsahom v rámci kreatívneho procesu. Štúdia zvýrazňuje mimoriadne aktuálny aspekt divadelnej tvorby, ktorý je pre 21. storočie signifikantný
Údaje
Strany: 270 - 285
Jazyk: slovenský
Rok vydania: 2023
Kľúčové slová:
umelá inteligencia, veľký jazykový model, generovanie divadelného textu, TheAiTre