Obsah
Režisér Jozef Prážmári vo svetle archívu Štefana Hudáka, strany: 14-23 Full text
Marek Cpin a jeho návraty k avantgardě, strany: 24-34 Full text
Oceľ a obrazovky, strany: 36-47 Full text
Divadlo pohybu a Viliam Dočolomanský, strany: 48-59 Full text
Romeo Castellucci: potreba divadla, strany: 60-68 Full text
Keď kráter začne dýchať... umením, strany: 140-149 Full text
Slovensko (a to jeho teátro), strany: 150-165 Full text
Koniec umenia postmoderny a výzvy novej epistémy, strany: 180-191 Full text
Divadelní inscenace prismatem objektově orientované ontologie, strany: 192-201 Full text
Multimédia a divadlo, strany: 202-216 Full text
Specifika Suzukiho hereckého tréninku a jejich účinek, strany: 218-234 Full text
Perspektívy financovania profesionálneho divadla na Slovensku, strany: 286-307 Full text
Údaje
Vydavatelia: Centrum vied o umní Slovenskej akadémie vied , Ústav divadelnej a filmovej vedy
Typ knihy: editorovaná kniha
Publikované: 29. 12. 2023
Rok vydania: 2023
Miesto vydania: Banská Bystrica
Počet strán: 312
Jazyk: slovenský, anglický
ISBN 978-80-971155-5-5 (online)
O kapitole
In: Divadlo pre 21. storočie: Zborník vedeckých príspevkov z medzinárodnej Banskobystrickej teatrologickej konferencie
Elena Knopová
Možnosti divadla ako spoločensky účinného média v spoločnosti pluralitnej demokracie
Na konci 20. storočia sa objavili snahy opäť reformovať prevládajúce divadelné modely novými prostriedkami. Mimézis založené na dramatickej narácii vystriedala sila sugestívneho scénického obrazu, často čerpajúceho inšpirácie zo sebareflexívneho konceptuálneho umenia. Úsilie vytvárať reálnu situáciu „tu a teraz“ premenilo diváka na aktívneho spolutvorcu scénického diela – subjekt, ktorý sa emancipoval a v divadle hľadá predovšetkým potvrdenie svojho individualizmu v aktívnej konzumácii. Kríza reprezentácie, ktorá je príznačná pre pluralitné podoby divadla a tiež pre pluralitné podmienky modernej demokracie viedla k otázkam o možnosti či nemožnosti zobraziť svet v jeho disonantných podobách, ale najmä k otázkam oprávnenosti či (politickej) korektnosti pluralitných reprezentácií všeobecne – kto, koho, ako a akým právom zastupuje. Aké sú však v takýchto podmienkach možnosti divadla ako spoločensky účinného média a divadla, ktoré by nestratilo schopnosti kolektívnej či kolaboratívnej predstavivosti?
Údaje
Strany: 102 - 115
Jazyk: slovenský
Rok vydania: 2023
Kľúčové slová:
politické divadlo, emancipovaný divák, kríza, reprezentácia, hodnoty, imaginatívnosť, estetický účinok