Obsah
Režisér Jozef Prážmári vo svetle archívu Štefana Hudáka, strany: 14-23 Full text
Marek Cpin a jeho návraty k avantgardě, strany: 24-34 Full text
Oceľ a obrazovky, strany: 36-47 Full text
Divadlo pohybu a Viliam Dočolomanský, strany: 48-59 Full text
Romeo Castellucci: potreba divadla, strany: 60-68 Full text
Keď kráter začne dýchať... umením, strany: 140-149 Full text
Slovensko (a to jeho teátro), strany: 150-165 Full text
Koniec umenia postmoderny a výzvy novej epistémy, strany: 180-191 Full text
Divadelní inscenace prismatem objektově orientované ontologie, strany: 192-201 Full text
Multimédia a divadlo, strany: 202-216 Full text
Specifika Suzukiho hereckého tréninku a jejich účinek, strany: 218-234 Full text
Perspektívy financovania profesionálneho divadla na Slovensku, strany: 286-307 Full text
Údaje
Vydavatelia: Centrum vied o umní Slovenskej akadémie vied , Ústav divadelnej a filmovej vedy
Typ knihy: editorovaná kniha
Publikované: 29. 12. 2023
Rok vydania: 2023
Miesto vydania: Banská Bystrica
Počet strán: 312
Jazyk: slovenský, anglický
ISBN 978-80-971155-5-5 (online)
O kapitole
In: Divadlo pre 21. storočie: Zborník vedeckých príspevkov z medzinárodnej Banskobystrickej teatrologickej konferencie
Peter Himič
Hľadanie kontinuity (K situácii prešovského profesionálneho divadla na prelome tisícročí)
Napätie medzi retrográdnymi a progresívnymi prúdmi
v divadle je často chápané ako nevyhnutný vývinový konflikt medzi tzv. prevádzkovým (profesionálnym, zriaďovaným atď.) a alternatívnym (neprofesionálnym, nezriaďovaným atď.) divadlom. V dejinách slovenského divadla zaznamenávame mnoho príkladov, keď inšpiratívne podnety prichádzali do profesionálneho prostredia z tzv. opačnej strany. Ale aj profesionáli narúšali ustálené režijno-interpretačné postupy zakorenené v profesionálnom divadle. Mnohé takéto aktivity sú pomerne dobre zmapované. Ale ako s takým dedičstvom naložili jednotlivé súbory? Bol to vývin skokový alebo
postupný? Mal lineárnu podobu alebo išlo o točenie sa v kruhu? Čo znamenali odchody silných osobností pre budúcnosť súboru? Štúdia sa zameriava na dopady skončenia spolupráce divadla s výraznými tvorivými osobnosťami, ktorých činnosť mala podobu intenzívnych
intervencií do poetologicky uzavretého telesa, a to na príklade situácie prešovského profesionálneho divadla na prelome tisícročí (Divadlo Alexandra Duchnoviča, Divadlo Jonáša Záborského).
Údaje
Strany: 4 - 13
Jazyk: slovenský
Rok vydania: 2023
Kľúčové slová:
Ukrajinské národné divadlo/Divadlo Alexandra
Duchnoviča, Divadlo Jonáša Záborského, Blaho Uhlár, Peter Scherhaufer