Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Moderátor večera, operný kritik Jozef Červenka a autorka knihy Michaela Mojžišová

Metamorfózy komornej opery

11. 3. 2019 | videné 605-krát

Ústav divadelnej a filmovej vedy Centra vied o umení SAV uviedol v utorok 5. marca do života novú monografiu Michaely Mojžišovej Napísal som maličkú opierku... Premeny komornej opery na Slovensku. Prezentácia sa konala v kaviarni Siedma struna v Bratislave za veľkého záujmu kultúrnej verejnosti.

V kontexte slovenskej odbornej a vedeckej literatúry ide o prvú monografiu venovanú problematike komornej opery. Týmto pojmom je možné označiť malý operný súbor aj hudobné javiskové dielo určené pre malý operný ansámbel. Publikácia Michaely Mojžišovej skúma komornú operu z oboch hľadísk: zaujíma ju pozícia žánru tak v tvorbe slovenských skladateľov, ako aj v dramaturgii divadelných inštitúcií.

Podľa autorky bolo impulzom na napísanie knihy jej presvedčenie, že ide o neprávom obchádzanú tému: „Hoci tradícia komornej opery na Slovensku síce nie je taká ako napríklad v anglosaských krajinách či (aby sme nechodili tak ďaleko) v susednej Českej republike, tak práve prostredníctvom tohto žánru sa odohralo viacero momentov, ktoré mali vplyv na vývin slovenského hudobného divadla. S opernou prvotinou mladého skladateľa Juraja Beneša Cisárove nové šaty (premiéra 1969) na javisko SND doslova vtrhli princípy moderného divadla a spôsobili malú revolúciu vo vnímaní tohto hudobno-divadelného druhu u nás. Podobné ´revolučné´ dimenzie mali aj prvé inscenácie Komornej opery Slovenskej filharmónie (1986 – 1999), v ktorých Jozef Bednárik začal svoju pozoruhodnú dráhu operného režiséra. A na prelome milénií to boli práve recesistickí tvorcovia zo Združenia pre súčasnú operu (Ľubo Burgr, Martin Burlas, Daniel Matej, Marek Piaček), ktorí oživili diskusiu o budúcnosti a smerovaní slovenskej opernej – presnejšie, hudobno-dramatickej či hudobno-divadelnej – tvorby."

Názov knihy si autorka prepožičala od Juraja Beneša, priekopníka komorno-operného žánru v slovenskej tvorbe. Jeho opera Skamenený (1974) bola umeleckou reakciou skladateľa-intelektuála na vývoj krajiny po auguste 1968: „Napísal som maličkú opierku, aby si ju nikto nevšimol, pustí hlas jediný...“

Monografia je výstupom grantu projektu VEGA č. 2/0170/16 Divadlo ako komunikácia krízy hodnôt. Vydalo ju Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied VEDA.

Text a foto: Zuzana Timčíková, CVU SAV