In: Slovenská literatúra, vol. 72, no. 1
Details:
Pages: 64 - 75
Language: slo
Keywords:
literárna hra, ironická subverzia, kriminálny triler, paradox, žáner
literary game, ironic subversion, crime thriller, paradox, genre
Article type: I. Štúdie / I. Studies
About article:
Štúdia sa zameriava na variantné podoby špecifickej postmodernistickej literárnej hry, ktorej rámce a pravidlá sú určované predovšetkým konvenciami popkultúrnych žánrov. Tieto žánrové pôdorysy slúžia ako substrát, na ktorom vzniká svojbytná umelecká výpoveď. Ako typické obdobie výskytu takýchto ironicky subverzívnych textotvorných postupov sa v slovenskej literatúre identifikuje tranzitné obdobie deväťdesiatych rokov 20. storočia, ktoré so zmenou spoločensko-politických pomerov v krajine prinieslo aj zásadné zmeny v literárnom živote – vrátane posunu čitateľských žánrových preferencií smerom k populárnej kultúre. Podoby literárnej hry so žánrami sa v štúdii prierezovo demonštrujú na textoch súčasného slovenského prozaika Dušana Taragela (1961) – od debutovej knihy Rozprávky pre neposlušné deti a ich starostlivých rodičov (1997) až po najnovší román Mafiánske balady (2022). Interpretácii tejto prózy je venovaný rozsiahlejší priestor – najmä preto, že práve ona tvorí hneď v niekoľkých významoch spojnicu medzi súčasnosťou a autorovými tvorivo produktívnymi deväťdesiatymi rokmi.
The study focuses on the various forms of a specific postmodernist literary game, whose framework and rules are primarily determined by the conventions of pop culture genres. These genre foundations serve as a substrate for creating a unique artistic expression. The transitional period of the 1990s in Slovak literature, marked by significant changes in the socio-political landscape and a shift in literary life, is identified as the typical era for such ironically subversive text-forming practices. This period also saw a shift in readers’ genre preferences toward popular culture. The article analyses the forms of literary games with genres on the works of contemporary Slovak prose writer Dušan Taragel (1961), drawing on texts spanning his entire oeuvre from his debut book Rozprávky pre neposlušné deti a ich starostlivých rodičov (Stories for naughty children and their caring parents, 1997) to his latest novel Mafiánske balady (Mafia Ballads, 2022). A more extensive interpretation is dedicated to this recent novel, as it serves, in many respects, as a bridge between the present and the author’s creatively productive decade of the 1990s.
How to cite:
ISO 690:
Darovec, P. 2025. Recepčné hry Dušana Taragela (neherca). In Slovenská literatúra, vol. 72, no.1, pp. 64-75. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2025.72.1.5
APA:
Darovec, P. (2025). Recepčné hry Dušana Taragela (neherca). Slovenská literatúra, 72(1), 64-75. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2025.72.1.5
About edition:
Publisher: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature SAS
Published: 3. 2. 2025