In: Slovenské divadlo, vol. 54, no. 2
Jana Dudková
Details:
Year, pages: 2006, 191 - 217
Keywords:
Emir Kusturica, Underground, etnomýtus, Balkán, estetika, Dušan Kovačevič, historická pamäť a interpretácie dejín
Article type: 1 štúdia / st.
About article:
V analýze Kusturicovho flmu Underground sa autorka zaoberá vnímaním balkánskej ”povahy”, ktorá ”prirodzenosť” spája so spontánnosťou a autenticitou, ale aj odolnosťou, umožňujúcou znášať nekončiace násilie. Znaky energickosti a odolnosti sú však v Undergrounde vnímané ako morálne ambivalentné a namiesto od všeobecnej balkánskej povahy sú odvodené od dejín srbského partizánskeho odboja. Sú to neustále sa vyprázdňujúce a zároveň naturalizované označenia, nie sú však vnímané ako v pravom slova zmysle odveké. Autorka dokumentuje, že ak Kusturica upozorňuje na určité vlastnosti ako sedimenty konkrétnych historických udalostí, ešte stále sa celkom nevzďaľuje od balkanizmu. Zato energickosť, ”nespútanosť”, ”prirodzenosť”, o ktorých ešte dnes hovorí množstvo jeho zahraničných i domácich fanúšikov, a ktoré vo filme Underground dostávajú voľný priechod predovšetkým v dlhej scéne svadby, Kusturica aspoň zakaždým zobrazuje s neskrývanou iróniou. Sú predovšetkým atribútmi spôsobov, akými si Balkánci, pre ”Európu” tradične ”iní”, organizujú svoje potešenia, ritualizované v špecifických spôsoboch zábavy. Emirovi Kusturicovi (rovnako ako spoluscénaristovi Undergroundu, dramatikovi Dušanovi Kovačevićovi) teda nejde len o popretie alebo zneistenie balkanistických premís, ale predovšetkým o ich dôslednejšie nuansovanie.
In her analysis of Kusturica´s film Underground, the author is dealing with perception
of a Balkan „spirit“, which connects „naturalism“ with spontaneity and authenticity,
but also with resistence, enabling to endure endless violance. The symbols of
vigorousness and resistance are in Underground understood like moral and ambivalent,
and instead of a general Balkan spirit, are derived from the history of Serbian
guerilla rebellion. These are constantly exhausting and at the same time naturalistic
labels, however not understood to be ancient in the original meaning of the word. The
author is documenting that if Kusturica urges on certain traits as sediments of particular
historical events, he has still not been entirely retreating from Balkanism. His
vigorousness, „boisterousness“, „naturalism“ which have been until now mentioned
by lots of his foreign and domestic fans, and which are in the film „Underground“ given
a free passage, especially in the long scene of a wedding ceremony, are pictured
by Kusturica using demostrative irony. These features are predominantly atributs of
manners making the Balkanians traditionally „different“, for „Europe“ for the way
of organizing their entertainment – ritualized in specific ways of fun and relaxation.
Emir Kusturica (equally with Underground co-screentwriter Dušan Kovačević) is not
intending just to deny or insecure Balkan premises, but above all to consistently nuance
them.
How to cite:
ISO 690:
Dudková, J. 2006. „CYKLICKÝ ČAS” A VZŤAH FILMU UNDERGROUND K SRBSKÉMU POLITICKÉMU ETNOMÝTU. In Slovenské divadlo, vol. 54, no.2, pp. 191-217. 0037-699X.
APA:
Dudková, J. (2006). „CYKLICKÝ ČAS” A VZŤAH FILMU UNDERGROUND K SRBSKÉMU POLITICKÉMU ETNOMÝTU. Slovenské divadlo, 54(2), 191-217. 0037-699X.