Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Peter Michal Bohúň a jeho sakrálna tvorba: stratégie a realita

In: Slovenská literatúra, vol. 70, no. 1
Katarína Beňová Číslo ORCID

Details:

Year, pages: 2023, 95 - 104
Language: slo
Keywords:
Peter Michal Bohúň, sakrálna tvorba, evanjelická inteligencia, maliarstvo, 19. storočie
Peter Michal Bohúň, religious writing, Evangelical intelligentsia, painting, 19th century
Article type: I. Štúdie / I. Studies
About article:
Slovenský maliar, litograf, fotograf a národovec Peter Michal Bohúň (1822 – 1879) patril k vyhľadávaným portrétistom svojej doby s dobrými kontaktmi prevažne na evanjelickú inteligenciu. K doteraz málo spracovaným témam patrí jeho dielo v kontexte sakrálnych objednávok, ktoré prijímal najmä z existenčných dôvodov. Na základe zachovaného materiálu, oltárnych obrazov, ktoré vytvoril prevažne pre evanjelické kostoly v obciach Bátovce, Dovalovo, Krivá, Lovinobaňa, Lučivná, Mengusovce, Mládzovo, Partizánska Ľupča, Veličná a v meste Ružomberok, je možné zhodnotiť jeho príspevok pre vývin sakrálneho umenia v priebehu 19. storočia na území Slovenska. Štúdia sa zameriava na Bohúňove stratégie výberu tém pre jednotlivé kostoly a komunikáciu s jednotlivými farnosťami, ako aj dobovými osobnosťami z prostredia evanjelickej inteligencie. Ako prípadová štúdia je uvedená objednávka pre evanjelický kostol v Bátovciach, kde sa zachovala komunikácia medzi P. M. Bohúňom a farárom Pavlom Gerengayom (1825 – 1895), ktorá je dôležitým dokladom odkrývajúcim vtedajšie stratégie objednávania oltárnych obrazov.
The Slovak painter, photographer, and nationalist Peter Michal Bohúň (1822 – 1879) was a sought-after portraitist of his generation with good connections – especially with the Evangelical intelligentsia. One of the less researched topics with regards to his oeuvre are religious paintings commissioned for churches. The artist accepted the commissions predominantly for financial reasons. Based on the preserved materials – altar paintings he created mainly for Evangelical churches in the villages of Bátovce, Dovalovo, Krivá, Lovinobaňa, Lučivná, Mengusovce, Mládzovo, Partizánska Ľupča, and Veličná and in the town of Ružomberok –, his contribution to the development of 19th-century religious art on the territory of Slovakia can be studied. The article concentrates on P. M. Bohúň’s strategies with regards to the choice of themes for individual churches and on the communication with the parishes and Evangelical personalities of the day. As a case study, the article discusses the commission for the Evangelical church in Bátovce. Communication between the artist and the priest Pavol Gerengay (1825 – 1895) sheds light on the period strategies of commissioning altar paintings.
Supplementary documents:
File #3
How to cite:
ISO 690:
Beňová, K. 2023. Peter Michal Bohúň a jeho sakrálna tvorba: stratégie a realita. In Slovenská literatúra, vol. 70, no.1, pp. 95-104. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2023.70.1.8

APA:
Beňová, K. (2023). Peter Michal Bohúň a jeho sakrálna tvorba: stratégie a realita. Slovenská literatúra, 70(1), 95-104. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2023.70.1.8
About edition:
Publisher: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature of Slovak Academy of Sciences
Published: 23. 1. 2023
Rights:
Creative Commons CC BY-NC-ND 4.0