Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Kráľov fragment Predhovor k Vojne. Reč z katakomb verzus poetika ruín

In: Slovenská literatúra, vol. 70, no. 1
Anna Kobylińska Číslo ORCID

Details:

Year, pages: 2023, 63 - 78
Language: slo
Keywords:
romantický fragment, Janko Kráľ, poetika fragmentu, poetika ruín, apokalypsa
Romantic fragment, Janko Kráľ, poetics of the fragment, poetics of the ruin, apocalypse
Article type: I. Štúdie / I. Studies
About article:
Fragment Predhovor k Vojne je súčasťou literárnej pozostalosti Janka Kráľa (1822 – 1876), ktorá je najviac známa pod prvým edičným titulom Dráma sveta. V rukopise nemá názov, prvý raz bol publikovaný až v roku 1938. Z genologického aj poetologického hľadiska je to vykryštalizovaný príklad slovenského romantického fragmentu, vystupujúceho ako emblematický žáner slovenského literárneho romantizmu. Štúdia interpretačne využíva genologické výskumy fragmentu ako žánru, s dôrazom na jeho pozíciu v myslení nemeckej filozofickej školy v Jene, najmä u Novalisa (1772 – 1801) ako predstaviteľa raného romantizmu, a teóriu bodu, vybudovanú na kulturologickom a filozofickom pozadí. Predhovor k Vojne je predstavený ako príklad textu, v ktorom sa moderná estetika (definovaná spojením „poetika ruín“) prelína s teologickou dispozíciou slovenskej literárnej praxe (obrazne pomenovanej ako „reč z katakomb“), čo sa v romantickej paradigme ukazuje ako modalita slovenskej literatúry. Analyzovaný fragment svedčí o hermetickom a apokalyptickom profile „slovenského fragmentu“, čím sa dostáva do popredia otázka žánru apokalypsy v slovenskej romantickej literatúre.
The fragment “Predhovor k Vojne [Foreword to the war]” is part of the literary estate of Janko Kráľ (1822 – 1876), best known under its first editorial title Dráma sveta [Drama of the world]. The fragment has no title in the manuscript and it was not published before 1938. With regards to its genre and poetics, however, the text is a clear example of a Slovak Romantic fragment – an emblematic genre of the Slovak Literary Romanticism. The article bases its interpretation on the culturological and philosophical take on the theory of the point (A. Kunce) and research of the fragment as a genre, especially on its position in the writings of the representative of early Romanticism, Novalis (1772 – 1801) and in German philosophical school in Jena in general. The article tackles “Foreword to the war” as an example of a text in which modern aesthetics (labelled as “the poetics of the ruins”) blends into the theological disposition of Slovak literary practice (figuratively termed as “speech from the catacombs”) which appears to be a modality of Slovak literature within the Romantic paradigm. The analysed fragment testifies to the hermetic and apocalyptic profile of the “Slovak fragment” and in this way addresses the issue of the literary genre of the apocalypse in Slovak Romantic literature.
How to cite:
ISO 690:
Kobylińska, A. 2023. Kráľov fragment Predhovor k Vojne. Reč z katakomb verzus poetika ruín. In Slovenská literatúra, vol. 70, no.1, pp. 63-78. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2023.70.1.5

APA:
Kobylińska, A. (2023). Kráľov fragment Predhovor k Vojne. Reč z katakomb verzus poetika ruín. Slovenská literatúra, 70(1), 63-78. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2023.70.1.5
About edition:
Publisher: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature of Slovak Academy of Sciences
Published: 23. 1. 2023
Rights:
Creative Commons CC BY-NC-ND 4.0